După ce comisarul european Corina Crețu a afirmat că Ministerul Transporturilor trebuie să prezinte spre finanțare la Comisia Europeană proiecte mature și că metroul spre Otopeni este singurul prezentat, Ministerul Transporturilor s-a grăbit să spună că sunt există 14 astfel de proiecte trimise la CE.
Foto: Crețu și Șova nu se înțeleg asupra numărului de proiecte trimis de Ministerul Transporturilor la Bruxelles
Digi24.ro vă prezintă lista acestora.
Valoarea celor 14 proiecte „majore” trimise la CE este de 3.782,52 milioane euro, reprezentând 75% din totalul alocărilor pe Axa 1 (îmbunătățirea mobilității prin dezvoltarea rețelei TEN-T și a metroului) și Axa 2 (dezvoltare sistem transport multimodal de calitate și durabil).
”Dintre aceste aplicații depuse spre aprobare la CE, toate au fost aprobate cu excepția Magistralei 6 de metrou, accept pentru aprobare dat în data de 13 septembrie 2018”, se arată într-un document deținut de Digi24.ro.
Care sunt proiectele:
Centura București, proiect compus din :
Autostrada de Centura, sector Sud
Modernizarea centurii Bucuresti intre A1 (km 55+465) - DN7 (km 64+160) si DN2 (km 12+300) - A2 (km 23+750)
Nod rutier CB – DN4 (Oltenita) km 29+500 – 33+190
Nod rutier CB – DJ401 (Berceni) km 33+190 – 35+600
Pasaj suprateran pe DJ602 Centura Bucuresti – Domnesti
Pasaj Mogosoaia pe Centura Bucuresti peste DN1A
Modernizarea centurii București, sectiunea A1 – DN5 (lărgire la 4 benzi)
Podul de la Brăila
Drumul expres Craiova – Pitești
Autostrada Sibiu – Pitești
Autostrada Nădășelu – Suplacu de Barcău -Borș;
Autostrada Brașov – Bacău;
Drum expres Ploiești – Pașcani;
Drum expres Buzău – Brăila – Tulcea -Constanța;
Drum expres Focșani – Brăila – Galați;
Celor 11 proiecte menționate de Transporturi, li se adaugă proiectul liniei de metrou spre Otopeni.
Sursele din Ministerul Transporturilor susțin că aceste proiecte au fost trimise deja către Comisia Europeană. Acestea figurau însă luni, potrivit News.ro, pe o listă de proiecte care, spunea același minister, de la caz la caz, urmează să fie trimise la Bruxelles, se află în pregătire sau sunt proiecte pe care se axează ministerul.
Precizările Ministerului Transporturilor vin după ce comisarul european pentru politică regională, Corina Creţu, a declarat, vineri, la Cluj-Napoca, la un dialog cu cetăţenii, că ultimul proiect depus de România pe Programul Operaţional Infrastructură Mare este metroul Gara de Nord – Otopeni, neexistând proiecte noi, în afară de fazarea proiectelor de apă şi canalizare. Creţu a făcut un apel la Ministerul Transporturilor să depună proiecte mature pentru finanţare europeană, cum ar Sibiu – Piteşti, Piteşti – Constanţa sau podul de la Brăila.
Deocamdată, la patru ani de la debutul perioadei de programare financiară a UE 2014-2020, Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) în care se găsesc cele două axe menționate de către Ministerul Transporturilor are un stadiu dezamăgitor de absorbție efectivă a banilor, respectiv 11,32%.