Ritmul de curgere a valurilor de pământ spre carosabil în zona dealului Bucium de pe autostrada Sibiu Orăștie, lotul 3, este de 30 de centimetri la două săptămâni, adică un metru la o lună și jumătate, potrivit unui experiment făcut de jurnaliștii sibieni.
Foto: Turnul Sfatului
În condițiile în care autoritățile centrale fac și refac tot felul de studii și expertize pe tema dealurilor din zona Aciliu care alunecă înspre autostrada Sibiu – Orăștie, jurnaliștii de la publicația locală Turnul Sfatului au făcut un test.
Acum două săptămâni ei au înfipt mai mulți țăruși în fața valurilor de pământ ce par să curgă înspre calea de rulare. În cele două săptămâni, țărușii-monitor înfipți de reporterii Turnul Sfatului au fost ”înghițiți”.
Una din zonele cu cele mai vizibile și ample alunecări de teren este cea a dealului Bucium. Este dealul în care a fost săpat ”celebrul” debleu de la Aciliu, soluție aleasă de constructorii italieni de la Salini Impregilo SpA, după ce varianta construirii unui tunel a fost respinsă în cadrul negocierilor cu CNAIR (Compania Națională de Administrare a Infrastructurii, fosta CNADNR).
În urmă cu două săptămâni, reporterii Turnul Sfatului au urcat pe dealul Bucium, pentru a bate mai mulți țăruși în fața, dar și la baza, valurilor de pământ care începeau să se dezghețe. În 14 zile, țărușii au fost acoperiți de pământ: alunecările au înaintat cu mai bine de 30 de cm.
Situația pare mai stabilă în vârful dealului. Țărușii-monitor au fost amplasați în partea superioară a alunecărilor de teren, iar în această zonă, în ultimele două săptămâni, lucrurile nu par să se fi schimbat foarte mult.
Valurile de pământ pornesc din vârful dealului, unde s-au rupt falii care au ajuns la înălțimi de peste patru metri, și au o deschidere de aproape 200 de metri. Pe acești 200 de metri, distanța față de calea de rulare variază între 70 și 12 metri (acesta fiind cea mai mică distanță între alunecările de teren și autostradă).
Compania susține că a montat senzori care să indice mișcarea valurilor de pământ, însă, până la acest moment, nu a oferit din proprie inițiativă informații publice privitoare la măsurători. ”Avem senzori acolo în relief şi ştim exact dacă se mişcă solul, tot ce se întâmplă în jurul autostrăzii. Acum se lucrează la cei aproximativ 200 metri cu experţi consacraţi”, spunea în septembrie ministrul Transporturilor de la acelo moment, Sorin Bușe, într-un interviu acordat publicației Capital.ro. Autostrada este construită de firma italiană Impregilo care ulterior semnării contractului a fost absorbită de compania italiană Salini.
Informațiile difuzate joi de către publicația sibiană confirmă cele spuse anterior de Mihai Crăciun, președinte al Asociației Construim România (ASCORO). ”Se vor lua masuri draconice dupa ce va cădea dealul peste autostrada. Nu știu de ce în companie se insistă pe faptul că ar fi alunecare prin translație - probabil e mai comod să ne facem că nu e nici o problemă - când este evident că alunecarea din Bucium este prin rotație”, a scris joi într-o postare pe Facebook.
În luna ianuarie, Mihai Crăciun, a dedicat un amplu material alunecărilor de pe autostradă.