C.E. ne dă bani doar pentru sectorul urban al metroului spre Otopeni

Data publicării:
Stație de metrou în Bucureșt
Stație de metrou în București. FOTO: Shutterstock

Magistrala de metrou M6 va avea finanţare europeană nerambursabilă asigurată doar pe jumătate din distanţă. Celălalt segment rămâne în analiză. În Uniunea Europeană doar cinci aeroporturi din 30 sunt legate prin metrou de oraș, în restul legătura făcându-se feroviar.

Sursa foto: CE

ONG-ul Asociaţia Pro Infrastructură a avertizat luni că magistrala de metrou M6 (1 Mai-Aeroportul Otopeni) va avea finanţare europeană nerambursabilă asigurată doar pe jumătate din distanţă, din cauza eşecului autorităţilor române de a lămuri îngrijorările exprimate de Comisia Europeană (CE), potrivit News.ro.

”Magistrala de metrou M6 (1 Mai-Aeroportul Otopeni) va avea finanţare europeană nerambursabilă asigurată doar pe jumătate din distanţă, adică doar până la Staţia Tokyo (zona Mall Băneasa). Decizia vine în urma eşecului autorităţilor române de a lămuri îngrijorările exprimate de Comisia Europeană (CE) prin scrisoarea ("Request for Clarifications") trimisă la Bucureşti în 16.02.2018”, se arată într-o postare pe Facebook.

Asociaţia Pro Infrastructură a subliniat că, pentru accesul la document, a trebuit să dea în judecată Ministerul Fondurilor Europene (MFE) şi instanţa a dat dreptate ONG-ului în 13 septembrie. MFE nu a făcut recurs, iar săptămâna trecută ONG-ul a primit documentul respectiv.

”În scrisoare, experţii de la Bruxelles prezintă şase "aspecte critice" (alături de altele secundare) în vederea obţinerii finanţării nerambursabile, dintre care două extrem de grave: absenţa unei analize de opţiuni veritabile şi estimarea costurilor la un nivel prea scăzut”, se arată în postare.

Mai mult de atât, Comisia susţine că Magistrala M6 nu ţine cont de construirea noului terminal T2 la Aeroportul Otopeni în est (spre Autostrada A3), iar studiul de trafic nu este de încredere.

”La fel de important este deranjul creat pe DN1 în timpul execuţiei staţiilor în galerie deschisă, iar autorităţile române sunt prea optimiste cu privire la implementarea proiectului în 4,5 ani (unul aferent licitaţiei şi alţi 3,5 de lucrări în teren)”, susţine ONG-ul.

Din februarie şi până în septembrie, au fost mai multe runde de dialog între partea română şi specialiştii europeni, iar în 6 noiembrie, ministrul Fondurilor Europene, Rovana Plumb, a confirmat public că vom primi bani doar pentru sectorul 1 Mai-Tokyo (Mall Băneasa), adică 6 staţii din totalul de 12, potrivit ONG-ului.

”Valoarea totală estimată este de aproximativ 6,35 miliarde lei (inclusiv TVA), din care fondurile europene vor acoperi doar 2,36 miliarde. În jur de 416,5 milioane lei reprezintă contribuţia de la bugetul de stat, iar aproape 1,46 miliarde lei vor veni din împrumutul JICA (Guvernul Japoniei). Vinerea trecută cererea de finanţare a fost retrimisă la Bruxelles pe noile coordonate”, se arată în postare.

Asociaţia consideră că responsabilii din minister sunt nerealişti, precizând termenul de 31.12.2023 pentru implementarea investiţiei, lucrările urmând să fie demarate în 2019.

”În opinia noastră, aceste promisiuni sunt fanteziste, mai ales dacă ne uităm la întârzierile de pe Magistrala M5 Drumul Taberei-Eroilor (începută la sfârşitul lui 2011 şi încă nefinalizată)”, se arată în postare.

În acest context, asociaţia solicită oficialilor din Ministerul Transporturilor şi Metrorex să înţeleagă semnificaţia reală a deciziei Comisiei Europene şi să se concentreze pe accelerarea proiectelor pe Magistralele 5 (Eroilor-Iancului), 4 (Gara de Nord-Progresul) şi 7 (Rahova-Colentina), linii care deservesc cartiere dense, cu trafic semnificativ, prioritare în faţa secţiunii Tokyo-Otopeni a M6.

Doar cinci din 30 de aeroporturi au metrou

O statistică a Comisiei Europene indica faptul că din 30 de aeroporturi luate în analiză doar cinci au legătură prin linie de metrou. În cazul celorlalte conexiunea se face prin linie de tren sau autobuze. În cazul Bucureștiului linia de tren ajunge la localitatea Balotești, la câțiva kilometri de Otopeni. Un proiect al Ministerului Transporturilor prevede construirea unei completări a rețelei feroviare între Balotești și Otopeni. Acest proiect ar fi mult mai ieftin decât realizarea a câțiva kilometri de rețea subterană de metrou și ar permite disponibiiizarea unor sume importante nerambursabile primite de la CE spre proiecte mai urgente.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Orașul din România acoperit de zăpadă la mijloc de noiembrie. Ninge fără oprire de....
Digi FM
Motivul pentru care Fuego nu s-a căsătorit până la 48 de ani: “Când ajungem în camera noastră, suntem niște...
Pro FM
Cheryl Cole, solista care l-a făcut tată pe Liam Payne, îndurerată la înmormântarea cântărețului. Mesajul din...
Film Now
Selena Gomez dezvăluie cel mai bun sfat pe care l-a primit de la o femeie: „Chiar funcționează!”
Adevarul
Americanii care vor să fugă de Trump și-au găsit refugiu în Sardinia. Orașul în care o casă costă 1 euro
Newsweek
Pensie mai mare la Mica Recalculare cu o condiție. De unde poate fi luat documentul?
Digi FM
Denis Drăguș, împăcare neașteptată cu familia sa, cu care nu mai vorbise de cinci ani. Tatăl atacantului: „Am...
Foto Profimedia
Românii renunță la autoturismele electrice în favoarea celor hibrid. Ce mărci preferă europenii
Digi Animal World
Un bărbat s-a deghizat în crocodil și a încercat să-i atragă atenția unui aligator adevărat. Imaginile sunt...
Film Now
Joaquin Phoenix, gesturi atente și priviri pline de iubire pentru soția lui, Rooney Mara. Discreți și...
UTV
Ethan Slater, iubitul Arianei Grande, a picat spectaculos la premiera filmului Wicked. Momentul viral care a...