Trenul investiţiilor nu a mai oprit de zeci de ani la Gara Bucureşti Nord, iar clădirea prin care trec peste 20 de mii de pasageri pe zi devine un pericol pentru ei. Crăpături în pereţi, infiltraţii de apă, pericol de incendiu, toate apar pe lista problemelor într-un document aflat pe masa şefilor de la transporturi. Sunt însă doar constatări, pentru că soluţiile costă bani care nu au fost incluşi în buget.
Cristina Sbîrn, jurnalist Digi24: Gara de Nord a fost inaugurată în 1872. Adică în urmă cu 146 de ani, iar de 50 de ani nu s-a investit niciun leu în modernizarea ei. S-au făcut doar lucrări de întreţinere pentru ca întreaga clădire să rămână deschisă. Lipsa investiţiilor se vede, însă, pe clădire pentru că a început să crape serios. Aproape că poţi să-ţi bagi degetele prin crăpături.
Bucăţi mari din faţadă se desprind în fiecare zi. În unele locuri iese la iveală cărămida. Directorii Căilor Ferate recunosc într-un document oficial că există pericolul să se prăbuşească porţiuni întregi din faţadă şi să rănească trecătorii. Problemele curg ca apa ce se infiltrează de parcă nu există acoperiş.
De multe ori apa ajunge la tablouri şi instalaţii electrice. Pericol de incendiu, scrie în documentul de la Transporturi.
Tot apa a ros şi plăcile de granit ale pardoselii. Peroanele au copertine ruginite, iar o privire de ansamblu asupra Gării Bucureşti Nord te duce înapoi în timp.
Acum doi ani, o echipă de arhitecţi români propunea transformarea Gării Bucureşti Nord după modelul Union Station din Washington. Cu două miliarde şi jumătate de euro bătrâna clădire ar fi fost refăcută şi trasformată în centru cultural. Casele de bilete şi peroanele s-ar fi mutat la aproape un kilometru şi jumătate într-o construcţie nouă.
Alexandra Coltoş, urbanist: Proiectul a fost gândit pe etape. Pentru că este imposibil să investeşti dintr-o dată o sumă atât de mare. Noi la acel moment vorbeam de 20-25 de ani.
În doi ani proiectul nu a avansat însă deloc. Autorităţile spun că este prea scump şi continuă să dea bani cu ţârâita pentru cărpeli care nu scapă gara de distrugere.
Rodrigo Maxim, lider de sindicat: Ştiu că în ultimii 17 ani s-au băgat vreo 8 milioane de lei, prea puţin, în anumite lucrări în cea mai importantă gară din România.
Directorii Căilor Ferate încep acum să facă planuri, dar numai pentru a afla starea clădirii şi costul renovării.