Epopeea tronsonului Cunţa - Sălişte de pe Autostrada Sibiu - Orăştie a ajuns la sfârşit. Un final fericit speră conducerea CNADNR, care a anunţat optimist reluarea traficului „o dată pentru totdeauna”. Şoseaua a intrat în reparaţii în urmă cu mai bine de un an după ce s-a descoperit apă sub asfalt şi chiar a fost nevoie ca o bucată din autostradă să fie demolată.
Cu câteva ore înainte de redeschiderea traficului pe lotul de 22 de kilometri dintre Cunţa şi Sălişte muncitorii trasau ultimele marcaje şi montau panouri. Mai marii de la drumuri sunt mulţumiţi.
Cătălin Homor, directorul CNADNR: „Stăm pe fosta groapă. Groapă ce a devenit istorie pentru totdeauna. Avem o șosea, un drum complet de 22 de kilometri. Va fi deschis traficul o dată pentru totdeauna”.
Reporter: „Sunteți absolut sigur că toate problemele cu alunecările de teren nu se vor mai reflecta în corpul autostrăzii?”
Cătălin Homor: „În momentul de față nu există alunecări de teren care să ridice un semn de alarmă”.
Șoferii pot circula acum de la Sibiu până la Orăștie pe autostradă.
Șofer:„Bine, se putea și mai bine. Păi, denivelările au rămas”.
Tronsonul a fost închis în septembrie 2015, după ce apa s-a infiltrat în corpul autostrăzii, iar carosabilul s-a surpat.
Autostrada a fost inaugurată în noiembrie 2014, de Victor Ponta, cu două zile înainte de turul doi al alegerilor prezidențiale. Constructorul a atras atunci atenţia că lucrările nu sunt gata. Zece zile mai târziu apăreau şi primele fisuri în asfalt.
Nicolae Boţu, profesor la Universitate de Construcţii din Iaşi: „Toata lumea a greșit. Toată lumea, începând cu studiul de fezabilitate, care a fost foarte prost făcut, trecând pe la proiectarea realizată odata cu realizarea lucrării, nu înainte și terminând cu constructorul”.
În câteva luni jumătate de kilometru de autostradă s-a prăbuşit. Tronsonul Cunţa Sălişte a fost închis, iar contractul cu firma de construcţii a fost reziliat. Autorităţile au promis că în două luni şoseaua va fi reparată. A fost nevoie de 13 luni.
Compania de Drumuri a recunoscut că au fost peste 300 erori în construcţia celor 22 de kilometri de drum. Constructorul - consorţiul italienilor de la Impregilo şi Salini ar fi folosit materiale de proastă calitate şi ar fi lucrat în condiţii meteo nefavorabile, arată rapoarte ale CNADNR. Cu toate acestea, autorităţile române nu au luat nicio măsură împotriva drumarului italian. Dimpotrivă, a achitat cei aproape 183 de milioane de euro, cât costă şoseaua.
Tronsonul dintre Săliște și Cunța a fost reparat de CNADNR, cu proprii angajaţi. Nota de plată a fost de cinci milioane de euro. CNADNR susține că a folosit banii din garanția depusă de constructor.