2025 ar putea fi anul în care Bucureștiul se va putea lăuda cu o autostradă care va ocoli Capitala, va face legătura cu cele trei Autostrăzi existente și va putea prelua din traficul de pe Centura Capitalei. Noul inel va avea o lungime de 100 de kilometri și este împărțit în 7 loturi. Pe unul dintre loturile în care a început treaba, deja a apărut o provocare. O veche așezare dacică îi fascinează pe arheologi. Timp de o lună, zona delimitată va fi șantier de cercetare.
Arheolog: Aici am intrat pe lotul 2 al viitoarei Autostrăzi 0 (centura Capitalei - n.red.). Suntem în drum spre situl 1, un sit identificat în urma unui diagnostic arheologic în luna august. Aici este tronsonul unde este liber pentru constructor să facă terasamentele, unde este excavatorul, acolo este situl de cercetare.
Un drum în plin câmp și multe excavatoare și basculante trasează noul curs la viitoare autostrăzi care va încercui Bucureștiul dincolo ce actuala Centură. Va fi compusă din 7 loturi iar la final, artera ar trebui să aibă 100 de kilometri. Lucrările nici nu au început și au început deja primele probleme.
Ovidiu Barbier, director general adjunct CNAIR: Am primit o penalitate de un milion de lei pentru că nu au avut partea de proiectare făcută în termenul asumat prin proedura de licitație. 2023 pesntru zona de Sud, în acest timp se demarează și lucrările și pe partea de Nord, în acești doi ani și jumătate, drept urmare, cu perioada de proiectare și de execuție, logic ar fi ca undeva în 2025 să avem un inel de autostradă complet al Bucureștiului.
Pe primul lot în care au început lucrările au și apărut primele provocări. Descoperirile arheologilor au dus la oprirea construirii pentru câteva sute de metri pătrați vreme de aproape o lună.
Dr. Petre Colțeanu, arheolog: Din punct de vedere științific așezarea aceasta este foarte importantă. Este din zona sfârșitului primei epoci a fierului și începutul cele de-a doua. Este o zonă gri din punct de vedere științific și a definirii culturale, arheologice și a tipului de viață din acea epocă pentru această zonă de câmpie.
Deocamdată, arheologii au descoperit resturi de vase dar așteptările sunt mari.
Claudiu Lăzărică, arheolog: Avem pază peste tot: Pe lângă aceste vase s-ar putea să găsim și obiecte de podoabă sau unelte agricole mai mult, aici a fost sat.
Arheolog: Apare tentația, avem pază peste tot
Lucrările sunt însă și un magnet pentru răufăcători.
Dr. Petre Colțeanu, arheolog: Tot timpul apare tentația, de aia avem pază peste tot. Am avut situații în care am găsit intervenții, ne-am învățat minte și avem pază.
Reprezentanții constructorului spun că nu sunt afectați de situl arheologic și lucrările se desfășoară pe restul suprafeței de 1,7 kilometri ai lotului 2. În paralel a început și construcția unuia dintre podurile viitoare autostrăzi.
Cristian Popa, jurnalist Digi24: Acesta este cu siguranță un moment extrem de important. Sunt descărcate mai multe carcase din fier beton pentru a face legătura podului care va face trecerea peste calea ferată București- Giurgiu. Va fi nevoie de aproape 100 de astfel de coloane, unele dintre ele amplasate la o adâncime de 28 de metri.
Cele șapte loturi care vor însuma 100 de km sunt împărțite în trei pe zona de sud și patru pe zona de nord. Oficialii Companiei Naționale de Drumuri dau asigurări că dacă lucrurile vor merge conform planului, în 2025 am putea ocoli pentru prima dată Capitala pe Autostrada „Zero”.
Editor web: Liviu Cojan