Bucureştiul o ia pe urmele Clujului şi pregăteşte lansarea unei aplicaţii de transport. Cu ajutorul ei, călătorii vor putea afla când ajunge în staţie vehiculul dorit şi care este cea mai convenabilă rută. Municipalitatea va cheltui pentru această aplicaţie 900 de mii de lei.
La Eroilor, lângă spitalul Universitar, staţia RATB e plină de mizerie. Fix pe mijloc.
Pe stânga, spre pod, geamul publicitar e murdar de găinaţ.
Panourile informative lipsesc.
Autobuzele vin şi pleacă. Niciodată după orarul din acte, mereu... în funcţie de intensitatea traficului întâlnit pe traseu.
Primăria visează însă o cosmetizare bruscă a regiei de transport public. Aşteaptă autobuzele turceşti în octombrie şi se pregăteşte să lanseze gratuit o aplicaţie deşteaptă, pentru telefoanele mobile, care să arate în timp real unde sunt autobuzele, tramvaiele şi troleibuzele. Şi când ajung în staţii.
„Vom implementa această aplicaţie, etapizat. Termenul ar fi sfârşitul lunii decembrie. Asta nu înseamnă că trebuie să aşteptăm neapărat sfârşitul lunii decembrie. Dar va intra în funcţiune atunci când întreaga flotă poate fi monitorizată. Vei şti în timp real când vehiculul ajunge într-o anumită staţie, pe o anumită linie. În loc să stai în frig sau în soare într-o staţie, te duci înainte cu 5 minute, că ştii că acel vehicul ajunge”, explică Adrian Mihail, director general RATB..
Ideea nu-i nouă, dar bucureştenii obişnuiţi să circule cu vehiculele RATB o aşteaptă ca pe-un semn de... civilizatie. Dar... sceptici.
„M-ar ajuta foarte mult. Şi nu numai pe mine. Cred că pe toată lumea. Ar fi foarte utilă o astfel de aplicaţie. Ar trebui să existe un interval constant, astfel încât să ştim că dacă am pierdut o maşină, peste 5 minute sau 10 o putem lua pe următoarea. Nu să stăm câte o jumătate de oră în staţie. Mai ales că noi plătim cu o lună de zile înainte aceste servicii”, spune un călător.
„Ai şti cât să aştepţi. Deşi de multe ori n-ai ce face. Pentru că eşti legat de un singur autobuz şi dacă ăla nu vine... Până la urmă, marea problemă este traficul. Dar dacă-ţi arată că vine peste 20 de minute... tot aia e”, arată un altul.
Spre deosebire de Capitala ţării, în provincie, la Cluj-Napoca aplicaţia IT pentru transportul public este deja... ceva banal.
„Ajută oamenii să-şi planifice mai bine călătoriile”, spune o tânără.
„Cred că-i cea mai utilă chestie din ultimul timp, legat de transportul in comun”, confirmă un alt clujean.
Pe lângă aplicaţie, clujenii mai pot afla în cât timp soseşte autobuzul, chiar din staţie. Aici sunt panouri cu informaţii, care indică timpul de aşteptare.
Municipalitatea clujeană a implementat sistemul de ticketing cu șase milioane de euro, fonduri europene. Staţiile au tonomate de bilete. Şi sunt curate.