Anomalii pe piaţa poliţelor RCA. După intrarea în vigoare a plafonării tarifelor, o poliţă pe 6 luni a ajuns să fie mai scumpă decât una pe un an chiar şi cu 40 de lei. În plus, preţul poliţelor a ajuns să fie aproape la fel la toate companiile, ceea ce nu se întâmpla în urmă cu o lună. Autoritatea de Supravgehere a Asigurărilor recunoaşte că este greu de dovedit dacă firmele de asigurări s-au înţeles între ele asupra preţurilor în condiţiile în care statul a limitat tarifele.
Cererea unei oferte pentru o poliţă RCA în această perioadă vine cu o surpriză pentru asigurat - se poate trezi că primeşte cam acelaşi preţ de la toate companiile de asigurări. Pentru maşina luată ca exemplu, tarifele diferitelor companii diferă cu câţiva bani.
Valentin Ionescu, direcţia de strategie şi stabilitate financiară din cadrul ASF: „Tarifele stabilite în urma ordonanţei nu sunt nici foarte generoase, nici foarte diverse. Noi ne aşteptăm ca toate companiile de asigurări să vină şi să ofere numai tariful maxim. Este greu de verificat dacă acele companii care oferă acelaşi preţ şi nu este maxim au avut o înţelegere între ele”.
E o situaţie care poate genera probleme în viitor. Cu tarife egale, clienţii se pot îndrepta către companiile considerate serioase, care plătesc la timp. În aceste condiţii, asigurătorii care încercau să se impună cu preţuri sub cele ale concurenţei vor avea încasări şi mai mici. Pe de altă parte, nici firmele mari nu ar avea o situaţie plăcută - vor încheia mai multe poliţe la tarife plafonate, iar încasările s-ar putea să nu acopere daunele.
O altă aberaţie a momentului este o diferenţă mare între poliţa pe şase luni şi cea pe un an - e mai scumpă închierea unei asigurări pe jumătate de an decât pe 12 luni, când ar trebui să fie invers. Iar diferenţa nu este mică, este de câteva zeci de lei. Sunt erori pe care cei din sistem le constată, dar nu le pot explica.
Bogdan Andriescu, preşedinte UNSICAR: „Este o anomalie, este o anomalie dată de sistem şi evident când eşti presat să faci atâtea modificări în aşa scurt timp pot apărea astfel de situaţii. Nu o să dureze mult până când se remediază situaţia”.
Erorile sunt, însă, taxate dur de reprezentanţii service-urilor auto.
Cristian Munteanu, preşedintele Asociaţiei de Service-uri Auto Independente: „ASF a fost notificat cu privire la aceste tarife, are obligaţia să le verifice şi, în cazul în care exista neconcordanţe să ceară refacerea calculelor. Noi astăzi asistăm la bâlbâieli fără sfârşit care decredibilizează şi mai mult sistemul de asigurări”.
Consiliul Concurenţei atrăgea atenţia în urmă cu 2 luni ca impunerea unor tarife maximale ar putea duce la cartelizarea sectorului de asigurări chiar de către stat, adică va exista o înţelegere între firme pentru a aplica tarifele până la nivelul permis. Or, acest lucru va dăuna consumatorilor pe termen mediu. Oficialii ASF spun că primul efect al plafonării tarifelor este reducerea comisioanelor pentru brokeri.
Valentin Ionescu, direcţia de strategie şi stabilitate financiară din cadrul ASF: „Acolo unde daunalitatea este foarte mare şi nu-şi doresc să vândă, să aibă o cotă foarte mare de piaţă, oferă un comision aproape de 0 intermediarilor. Comisioanele până acum câţiva ani erau de 20-25%, iar în ultimii ani au ajuns la 12-13% ca medie”.
Bogdan Andriescu, preşedinte UNSICAR: „S-a ajuns la comisioane de 0,1%, asta însemnând la un camion 7 lei”.
Aşa că unii dintre brokeri iau în calcul taxarea clienţilor care le trec pragul.