Dacă cineva se întreba de ce România nu are autostrăzi și de ce drumurile sunt desfundate, un posibil răspuns vine de la conducerea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România (CNAIR). Personalul tehnic- administrativ nu dădea rapoarte zilnice de activitate. Situația se va schimba, iar fiecare angajat TESA va fi obligat să scrie ce a făcut în fiecare două ore din program.
Conducerea CNAIR a adoptat la finele lunii aprilie o decizie prin care personalul tehnico-administrativ (TESA) va raporta zilnic, pe intervale orare de două ore activitățile care le-a desfășurat în ziua respectivă, potrivit documentelor deținute de Digi24.ro.
”Raportul de activitate” instituit prin decizia 596 din 27 aprilie 2017 a directorului general CNAIR, Ștefan Ioniță are drept scop și domeniu de utilizare” evidența activităților desfășurate de fiecare salariat TESA în conformitate cu fișa postului, regulamentul de organizare și funcționare și procedurile interne”.
Șeful CNAIR susține că raportul ar permite ”analize ale managementului privind alocarea sarcinilor, gradul de încărcare și dimensionarea structurilor funcționale”. Raportul este totodată ”un instrument de evaluare cantitativă și a complexității structurilor funcționale”.
Angajaților li s-a pus la dispoziție, atașat la decizie, și formularul ce trebuie completat. Acesta va fi completat de ei zilnic și va fi predat la finele zilei șefilor lor. Săptămânal aceștia vor preda formularele superiorilor lor. Activitatea trebuie descrisă suficient de detaliat pentru patru intervale orare, respectiv 8.00-10.00, 10.00-12.00, 12.00-14.00 și 14.00-16.00.
Măsura a trezit revolta unor angajați și membri ai sindicatului. Ei spun că în numeroase cazuri au muncit și câte 24 de ore nonstop pentru companie (în cadrul comandamentelor de iarnă), cu atribuții depășite, fără ca șefii să îi evalueze la fiecare două ore.
”Mă simt înjosită la locul de muncă, într-o institutie de stat al cărei scop este ,, Gestionarea, dezvoltarea, administrarea si exploatarea pe principii comerciale a elementelor infrastructurii rutiere de autostrăzi și drumuri naționale, pentru desfășurarea traficului rutier în condiții de siguranță a circulației, de fluență și continuitate”, spune într-o postare pe Facebook, liderul de sindicat Maria Mare.
Angajaților, cărora li se cere ,,raport de activitate,, din 2 în 2 ore, nu li se asigură strictul necesar ca să intervină la problemele grave care sunt pe toate sectoarele de drumuri naționale, nu au nici măcar condiții decente la locul de muncă. Nu în ultimul rând, nu se alocă în nici un an, fondurile financiare necesare pentru întreținerea și administrarea rețelei de drumuri, mai spune liderul sindical.
”Completarea se face pe tronsoane orare, dar nu îi obligă nimeni să le completeze din două în două ore”, spune Alin Șerbănescu purtător de cuvânt al CNAIR. Fost jurnalist la Radio România, Șerbănescu susține că și în instituția pe care a părăsit-o se făceau astfel de rapoarte. Inclusiv în instituția de unde provin există aceste rapoarte zilnice ce se depun lunar și care sunt mult mai drastice. În privat este peste tot, rolul lor este verificarea eficienței muncii și încărcării fiecărui angajat în companie”, spune el.
Ceea ce lipsește însă sunt criteriile de performanță și rapoartele de activitate întocmite tocmai de directorii generali ai companiei și aceasta din totdeauna. OUG 109 din 2011, a guvernanței corporative, spune că managerii companiilor de stat trebuie să fie numiți prin concurs și să beneficieze de contracte de management care să precizeze indicatorii de performanță ce trebuie atinși. În funcție de realizarea indicatorilor de performanță trebuie făcute și plățile către aceștia. Ori, niciodată în istoria companiei, salariile substanțiale primite de directori și sporurile de fonduri europene, ce ajung și la 60% din salariile de bază, nu sunt condiționate de numărul de kilometri de autostradă deschiși într-un an, de starea tehnică a drumurilor naționale sau de volumul fondurilor puse la dispoziție de UE și absorbite.