Președintele Asociației „Funky Citizens”, Elena Calistru, a detaliat în emisiunea „Săptămâna sub lupă” procesul în urma căreia organizația sa a reușit să organizeze o întâlnire cu reprezentanții Ministerului Finanțelor pe tema rectificării bugetare.
„Noi am luat de bună dezbatarea publică pe site (al Ministerului Finanțelor – n.r.) și când s-a publicat anunțul referitor la rectificarea bugetară, pe 29 iulie, noaptea, la 10, a doua zi, în data de 30 iulie, am început să întrebăm cetățenii dacă ar vrea o dezbatere publică. Pe 31 am trimis solicitare de dezbatere publică, exact în temeiul Legii transparenței decizionale”, a explicat Elena Calistru.
„Am transmis această solicitare pe 31 iulie, înainte de publicarea în Monitorul Oficial. În teorie, legea spunea că ar trebui să primim acel răspuns. Noi am primit răspunsul la solicitarea făcută atât Guvernului, cât și Ministerului Finanțelor. Primul răspuns rapid a venit de la Cancelaria primului ministru, care a spus că a transmis, la rândul său, această solicitare la Ministerul Finanțelor și că vom primi un răspuns pe această temă. Marți am primit răspunsul de la Ministerul Finanțelor la solicitarea de organizare a dezbaterii publice și s-a propus data de joi pentru această întâlnire. Între timp, în ziua dinainte, am aflat că nu e dezbatere publică, ci o întâlnire, pentru că Ministerul Finanțelor ar vrea să ne informeze cu privire la cum stau lucrurile și care este bucătăria internă”, a detaliat Elena Calistru.
„Decizia a fost publicată pe 5 august, noi ne-am dus pe 8 august”, a spus președintele Asociației „Funky Citizens”, care a subliniat că dezbaterea ar fi trebuit organizată înainte de aprobare.
„Ar fi trebuit făcută înainte. Ministerul Finanțelor a explicat faptul că - noi am întrebat care a fost urgența și până la urmă am vrut să știm dacă a fost sau nu dezbatere... Nu a fost dezbatere publică și nu așa trebuie să se desfășoare ea. Ministerul a justificat acest lucru prin urgența adoptării acestei rectificării bugetare. Totuși, ceea ce nu trebuie să uităm este că, potrivit legislației finanțelor publice și potrivit Constituției României, ultimul cuvânt îl are Parlamentul și Parlamentul ar trebui să aprobe această ordonanță. Din această perspectivă, considerăm că discuția nu a fost în van, dincolo de faptul că am reușit, sper eu, să le arătăm că sunt cetățeni și organizații intersați de cheltuirea banilor publici și sper ca acele promisiuni să fie respectate”, a conchis Elena Calistru.
Traseul adoptării
La nouă zile după ce rectificarea bugetară a fost aprobată de Guvern şi publicată în Monitorul Oficial, Finanţele au chemat la discuţii ONG-urile. Și asta, după o noapte de la momentul afișării pe site-ul Finanțelor, chiar dacă termenul legal în care partenerii sociali ar fi trebui să o poată consulta și amenda era de zece zile. Azi au dezbătut-o, la cererea uneia dintre organizaţii, dar prea târziu. Plus că dezbaterea care trebuia să fie publică s-a desfăşurat cu uşile închise.
Mai multe acte normative aflate în vigoare obligă administraţia să fie transparentă.
Foarte clar reiese din Legea transparenţei decizionale din anul 2003 că orice autoritate publică este obligată ca, în momentul în care elaborează un act normativ, să îl aducă la cunoştinţa publicului cu cel puţin o lună înainte de a intra în procedura de aprobare. În plus, se aşteaptă zece zile pentru a fi primite eventualele observaţii şi propuneri, până la adoptarea legii în cauză. În cazul proiectului de rectificare bugetar, nu s-a respectat litera legii. Autorităţile au publicat propunerea pe site-ul Ministerului Finanţelor cu câteva ore înainte de începerea şedinţei de Guvern, în care urma să fie aprobat documentul.
Evident că nimeni nu a mai putut face observaţii legat de modul în care au fost împărţiţi din nou banii publici. Chiar şi Consiliul Fiscal a criticat modul în care s-a făcut rectificarea bugetară. Pentru a putea aloca bani Sănătăţii, Educaţiei şi Justiţiei, principalele beneficiare ale rectificării, Executivul a mărit ţinta de creştere economică pentru acest an, de la 1,6% la 1,9%.