Preşedintele Traian Băsescu pune sub semnul întrebării marele succes al mandatului lui Relu Fenechiu la şefia Transporturilor: privatizarea CFR Marfă. Grupul Feroviar Român nu este investitorul strategic aşteptat de şeful statului.
„Compania feroviară de marfă trebuie să fie privatizată către un investitor strategic. În mintea mea, un investitor strategic ar fi fost Deutsche Bahn, French Railways, Austrian Railways, American Railways”, a spus președintele Traian Băsescu.
Traian Băsescu: Economia se poate dezechilibra ușor, dacă nu suntem atenți. Christine Lagarde: România se poate baza pe FMI
În timp ce Guvernul aşteaptă avizele de la ministere şi Consiliul Concurenţei pentru a putea aproba contractul de vânzare, reprezentanţii autorităţii de concurenţă spun că analiza lor nu poate începe înainte de parafarea contractului.
Singurul care are de câştigat din această confuzie este Gruia Stoica. Omul de afaceri care controlează GFR, firma care a câştigat licitaţia, are mai mult timp la dispoziţie pentru a face rost de cele 200 de milioane de euro.
Urmaşul lui Relu Fenechiu în fruntea Ministerului Transporturilor va avea ca primă sarcină semnarea contractului de privatizare a CFR Marfă, unde este desemnat un câştigător - Grupul Feroviar Român, al lui Gruia Stoica. Deși au trecut 25 de zile de atunci, Guvernul nu a adoptat hotărârea privind privatizarea transportatorului feroviar, fără de care nu se poate semna contractul.
Statul mai are de aşteptat până când GFR va vira în vistierie cele 202 milioane de euro oferite pentru pachetul majoritar de acţiuni al companiei de stat.
Premierul nu este la curent cu modificările aduse de Relu Fenechiu contractului de privatizare. Potrivit proiectului de act normativ prin care se aprobă vânzarea CFR Marfă, Gruia Stoica are la dispoziție 10 zile de la avizul Consiliului Concurenței pentru a vira banii în conturile statului, dar nu mai mult de 150 de zile de la semnarea contractului. Analiza autorității de concurență ar putea dura și câteva luni.
„Din momentul în care avem toate informațiile, avem maximum șase luni în care putem spune da, nu sau un da cu condiții”, explică Bogdan Chirițoiu, președinte Consiliului Concurenței.
Rămas singur în cursă, Grup Feroviar Român a câştigat pe 20 iunie licitaţia pentru privatizarea CFR Marfă. A oferit 202 milioane de euro pentru 51% din acţiunile transportatorului feroviar de stat şi s-a angajat la investiţii de alte 22 de milioane de euro.