Unul dintre aspectele reclamate de către Corpul de Control al ministrului Dan Costescu este nerealizarea indicatorilor de profit pentru anii 2014 și 2015. Mai precis, ”teoretic indicatorii respectivi au fost realizați în anul 2014 și nerealizați în 2015 (...) însă, dacă nu se ține cont de evoluția favorabilă a prețului petrolului în anii menționați, se constată că practic pierderile au crescut față de nivelul aprobat”, spune raportul. Astfel în 2014 pierderile înregistrate au fost de 198 milioane lei față de 116 milioane lei, nivel planificat (dacă se menține constant prețul țițeiului) și 128 milioane lei în 2015 față de 8,2 milioane lei planificat, în aceleași condiții.
În plus rezultatele privind profitul au fost jonglate prin diminuarea artificială a cheltuielilor. ”Cu toate că se cunoștea faptul că la sfârșitul anului 2015 o aeronavă deținută în leasing de TAROM va fi returnată proprietarului și că implicit acest demers presupunea anumite costuri, acestea nu au fost prevăzute în buget decât la un nivel mai mic”, spun controlorii ministrului.
La nivelul pontajelor s-au constat alte nereguli, de data aceasta privind creșterea artificială a numărului de ore așa zis suplimentare prestate de angajați și a plății nejustificate a acestor ore.
”Condicile de prezență nu reflectă situația reală a orelor lucrate (nu sunt semnate și nu se menționează nimic în cazul lipsei personalului, nu se menționează orele de venire și plecare), foile colective de prezență (pontajele) pentru personalul care lucrează în ture evidențiază orele suplimentare prin raportare la norma de timp aferentă programului normal de lucru de 8 ore, fapt ce conduce la acumularea unui număr mult mai mare de ore suplimentare”, se arată în raport.
Astfel au apărut ”recuperări” fără bază reală și o falsă problemă, anume lipsei de personal. În foile colective de prezență au apărut trecute ”prezent” persoane care în condică apăreau ”recuperare” și mai mult, au fost trecute ”prezent” la program de tură acumulând în acest fel noi ore suplimentare și ore de noapte, în condițiile în care persoanele respective stăteau acasă. Au fost constatate cazuri în care, persoane care în foile colective figurau ”prezent”, au călătorit în străinătate în aceeași perioadă, cu curse ale TAROM.
Raportul mai menționează și alte nereguli grave, precum: nerespectarea procedurilor de angajare, acordarea, la angajare, a unor salarii discriminatorii raportat la nivelul salariilor celorlalți salariați TAROM, fără a se ține cont de nivelul și responsabilitățile postului și nici de nivelul de salarizare existent în companie pentru posturi similare, neangajarea de personal corespunzător numărului și specializării personalului plecat din companie (ca urmare a ieșirii la pensie și plecări voluntare).
Inspectorii ministrului Costescu mai susțin că nu au fost implementate toate acțiunile prevazute în planul de management întocmit de directorul general, nu au fost implementate întocmai și la timp toate hotărârile Consiliului de Administrație, nu au fost puse în practică toate măsurile dispuse în sarcina conducerii companiei prin rapoartele întocmite de catre organele de control. ”La solicitarea directorului general al TAROM au fost achiziționate fără fundamentare servicii externe de audit pentru verificarea stocurilor de piese de schimb/componente aeronave și a comenzilor efectuate de direcția tehnică raportat la necesitațile operaționale”, spun inspectorii.
Compania a tratat superficial defectele apărute la aeronave. ”Analizele periodice ale defectelor apărute la aeronavele companiei nu reflectă întotdeauna situaţia reală (o parte din întârzierile raportate ca având o cauză tehnică sunt de fapt provocate de probleme de natura organizatorică)”, se mai arată în raport.
Directorul general al TAROM, belgianul Christian Heinzmann, nu va mai putea exercita funcţia de manager de resurse financiare şi umane după data de 22 martie, în urma unei decizii a Autorităţii Aeronautice Civile, de care a luat act Consiliul de administraţie a anunţat, vineri, ministrul Transporturilor, Dan Costescu, după o şedinţă a boardului companiei aeriene de stat. Ministrul Transporturilor l-a acuzat pe Christian Heinzmann de lipsă de interes şi de responsabilitate, care sunt dovedite de rezultatele slabe ale TAROM.