Pe hârtie, statul trebuia să încaseze 278 de milioane de euro în aprilie din taxele aplicate pentru motorină şi alte 117 milioane de euro din benzină. Doar că vânzările s-au prăbuşit cu 18,7% faţă de luna martie.
„Asta înseamnă că statul a încasat la motorină cu 18 milioane de euro mai putin decât a încasat în luna martie, când nu avea nicio acciză majorată, şi cu trei milioane de euro mai puţin la benzină faţă de luna martie. Deci, faţă de luna martie, statul a încasat cu 21 de milioane de euro mai puţin”, spune Radu Dinescu, preşedintele Uniunii Naţionale a Transportatorilor.
Surpriza a fost doar pentru autorităţi. Transportatorii au spus încă dinainte de introducerea supraaccizei că vor alimenta în alte ţări.
„Acum alimentăm masiv în Austria. Nu mai ieşim cu 1.000-1.200 de litri din ţară, ci ieşim cu 150 sau 100 de litri”, spune Ion Lixandru, vicepreşedintele Asociaţiei Române de Logistică.
Revenirea consumului va depinde de modul în care se va face returnarea parţială de patru eurocenţi din supraacciză.
„În măsura în care normele pentru restituirea accizei suplimentare nu vor fi publicate rapid, nu vor fi simple. Atunci procedura va fi considerată ca şi inexistentă şi piaţa o va sancţiona ca atare, iar consumul de carburant va continua să scadă”, spune Radu Dinescu.
Anual, în România se consumă şapte miliarde de litri de carburant, din care cinci miliarde sunt motorină şi restul benzină, în valoare totală de peste nouă miliarde de euro.