Fostul șef al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Narcis Neaga, este angajat, de la începutul acestui an, consilier al ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc. Narcis Neaga este directorul general care a gestionat proiectul lotului 3 din autostrada Sibiu Orăștie în perioada august 2013- decembrie 2015, după deschiderea acesteia pentru trafic.
Numirea a avut loc la doar două săptămâni după ce Răzvan Cuc a preluat portofoliul de ministru al Transporturilor și în pofida faptului că Narcis Neaga este sub cauțiune într-un dosar DNA privind lotul 3 al autostrăzii Sibiu Orăștie care înregistrează numeroase probleme de calitate.
”Începând cu data de 20.01.2017, domnul Narcis Neaga este angajat al Ministerului Transporturilor, cu contract individual de muncă, în funcția de consilier”, a spus oficialii ministerului la o solicitare Digi24.ro.
Ei nu menționează și locul din minister unde Narcis Neaga este angajat. Existența contractului de muncă ar indica faptul că Narcis Neaga este angajat chiar la cabinetul ministrului, spun oficiali din minister sub protecția anonimatului.
Numirea lui Narcis Neaga este controversată dată fiind faptul că el a condus CNADNR într-o perioadă în care au fost luate decizii importante, discutabile însă, privind managementul proiectului. Astfel în mandatul lui Narcis Neaga a fost reziliat contractul cu firma de consultanță Consitrans care se ocupa de supervizarea proiectului.
Totodată Narcis Neaga este cel care a decis deschiderea autostrăzii pentru trafic în pofida faptului că lucrările erau neterminate. Inaugurarea a avut loc cu câteva zile înainte de al doilea tur al alegerilor prezidențiale din noiembrie 2014.
Narcis Neaga se află sub cercetare DNA. Procurorii spun că la data de 15 mai 2014, Narcis Neaga, în calitate de director general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România SA (CNADNR), a procedat la suspendarea abuzivă a unui contract de servicii privind "Supervizare Autostrada Orăştie – Sibiu" şi a plăţilor aferente acestuia, cu încălcarea dispoziţiilor contractuale, a condiţiilor FIDIC (Federaţia Internaţionala a Inginerilor Consultanţi) şi a dispoziţiilor legale.
Ulterior, el a desemnat Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Braşov pentru a superviza lucrările de construcţie a autostrăzii şi pentru a îndeplini obligaţiile contractuale în perioada de desfăşurare a contractelor de lucrări. Apoi, Neaga a reziliat contractul de supervizare în condiţii nelegale şi a refuzat plata facturii emisă de către liderul asocierii care asigurase iniţial serviciile de supervizare a lucrărilor şi, pe cale de consecinţă, în mod nefundamentat, a refuzat decontarea facturii din fondul de coeziune (fonduri europene), spun procurorii.
Ulterior, printr-o sentinţă arbitrală, Curtea de Arbitraj Comercial Internaţional de pe lângă Camera de Comerţ şi Industrie a României a admis în parte cererea formulată liderul asocierii care asigurase iniţial serviciile de supervizare a lucrărilor şi a obligat CNADNR SA la plata sumei de 3.139.109 lei plus TVA, precum şi a penalităţilor de întârziere, calculate de la data de 15.05.2014 până la data de 23.12.2014, data înregistrării cererii arbitrale.
Potrivit DNA, toate aceste acţiuni au avut au drept consecinţă directă plata, de la bugetul de stat (şi nu din fondul de coeziune), către liderul asocierii căreia i s-a reziliat contractul de supervizare, a sumei de 3.159.022 lei (reprezentând preţul serviciilor de supervizare pentru perioada octombrie 2013 - decembrie 2013), a penalităţilor aferente, precum şi plata serviciilor de supervizare (prestate ulterior suspendării contractului de către Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Braşov).
De asemenea, mai spun anchetatorii, prin suspendarea şi respectiv rezilierea contractului de supervizare a fost favorizat antreprenorul (societatea executantă a lucrărilor de construcţie), care, în acest mod, a beneficiat de închiderea neconformităţilor şi avizarea la plată a situaţiilor de lucrări, în condiţiile în care supervizorul suspendat constatase deficienţe de execuţie şi utilizarea de materiale necorespunzătoare.
Mai mult, prin suspendarea contractului şi înlocuirea inginerului FIDIC (a supervizorului) cu încălcarea procedurii, respectiv prin neacordarea preavizului şi nepreluarea documentelor de la supervizorul iniţial, noul supervizor desemnat a fost pus în imposibilitatea urmăririi lucrărilor, mai spun procurorii.
"Faptul că după suspendarea contractului de supervizare, într-o perioadă scurtă au fost găsite soluţii pentru închiderea neconformităţilor şi aprobarea la plată a lucrărilor denotă că scopul suspendării contractului de supervizare a fost de a asigura antreprenorului posibilitatea decontării unor lucrări neconforme", se mai arată în comunicatul DNA.
Autostrada face obiectul unei dispute între compania de stat și constructorul italian Salini Impregilo în care acesta cere daune de mai multe zeci de milioane de euro. Totodată lucrările de reparație a sectorului de autostradă afectat de lucrări sunt foarte scumpe și sunt suportate de la bugetul de stat, combinat cu garanția constructorului.