Ministerul Fondurilor Europene speră să recupereze pe ultima sută de metri ce nu s-a făcut în ani de zile.
„Ne dorim să creştem această absorbţie de la 60%, măcar la 70% să ajungem. Avem peste 6000 de facturi în casă pe care am încercat să le plătim. O parte dintre ele este urgent a fi finalizate până la finalul anului pentrru ca beneficiarii să-şi plătească furnizorii. Vom face plăţi şi în primul trimestru din 2016”, spune Aura Răducu, ministrul Fondurilor Europene.
Gradul scăzut de absorbţie se vede în cifre. Peste 700 de proiecte finanţate din bani europeni nu sunt gata. Pentru 84 dintre ele, cu o valoare de peste 3,7 miliarde de euro, România vrea să ceară bani şi din următorul exerciţiu financiar.
„Din păcate se pierd aceşti bani, pentu că nu se finanţează din 2007-2013, dar măcar este o soluţie foarte bună să nu se piardă proiectele şi să nu fie finanţate de la bugetul de stat”, spune Aura Răducu, ministrul Fondurilor Europene.
Aproape jumătate sunt proiecte pentru autostrăzi, drumuri şi cale ferată. Pe listă se află şi autostrada demolată Cunţa-Sălişte, parte a autostrăzii Orăştie-Sibiu.
„Informal s-au trimis documente pentru fazarea acestui proiect. În acest moment nu am ajuns la o formă finală, însă avem posibilitatea şi în prima parte a anului 2016 să finalizăm discuţiile”, spune Ionuţ Micu, director general adjunct în cadrul Ministerului Fondurilor Europene.
Pentru alte 617 proiecte, autorităţile vor trebui să găsească în vistieria statului aproape 1,2 miliarde de euro ca să le termine. Ca să nu dăm înapoi şi ce am cheltuit deja, avem două soluţii: fie terminăm proiectele până în iunie, fie le declarăm nefuncţionale.
„În momentul în care se declară nefuncţional acel proiect se va trimite şi un calendar pentru finalizarea acelui proiect şi există posibilitatea prelungirii termenului de finalizare până în martie 2019, dar vorbim de surse naţionale”, spune Ionuţ Micu.
Iar România pare să fi ratat startul şi pentru următorul exerciţiu financiar, deşi are la dispoziţie aproape 50 de miliarde de euro.
„Sunt puţine proiecte publice pregătite, mai ales cele de infrastructură mare. La nivel de proiect tehnic avem doar metroul bucureştean, de la Gara de Nord la Otopeni, şi Simeria - km 614. Să se aprobe acest Master Plan de Transport şi să se accelereze pregătirea acestor proiecte”, spune Aura Răducu, ministrul Fondurilor Europene.
Ministrul fondurilor europene vrea simplificarea procedurilor. În plus, de la mijlocul lunii ianuarie, proiectele europene se vor depune online.