Agricultorii au recoltat 7,3 milioane de tone de grâu, mult peste estimări. Producţia mare a dus la scăderea preţului: grâul a fost cel mai ieftin din ultimii trei ani. Recolta peste aşteptări nu a însemnat si produse de panificaţie mai ieftine pentru români. Iar scăderea TVA la pâine a avut un impact redus. Preţul unei franzele ar fi trebuit să scadă cu circa o treime, odată din ieftinirea grâului, iar apoi din reducerea TVA. În realitatea însă, preţul a scăzut cu doar 16 procente.
Şi producţia de porumb a fost una record, de altfel cea mai mare din toată Europa. Chiar dacă au avut furaje mai multe pentru animale, acest lucru nu înseamnă că producătorii au ieftinit carnea. Pe final de an, românii au cumpărat carne de porc cu 30% mai scumpă, pentru că fermierii au inclus în costul produselor şi majorările de preţuri la utilităţi.
Şi asta după ce 2013 a adus cel puţin 10 creşteri de tarife. Fie impuse de stat, fie adăugate de companiile private, care vor să recupereze taxele dictate de Guvern.
Taxe noi, utilități scumpe
Anul a început cu trei taxe noi impuse companiilor energetice: cea mai mare taxă a fost pusă pe 60% din veniturile suplimentare obţinute în urma liberalizării pretului gazelor. Apoi, transportatorii și furnizorii energiei plătesc în plus pentru fiecare megawat o taxa de 0,75 de lei, iar 0,5% din veniturile celor care exploatează resursele de ţiţei, cărbuni, lemn şi minereuri ajung tot la stat. În total, din aceste biruri ar trebui să ajungă la buget peste 635 milioane de lei.
Fără să ne anunţe, Guvernul a mai luat o decizie controversată. A decis că energia produsă de termocentrale are prioritate în faţa altor producători, iar asta înseamnă că la consumatorii finali va ajunge în primul rând cea mai scumpă energie electrică. Taxa pe stâlp, adică impozitul de 1,5% din valoarea clădirilor speciale, a fost o altă măsură care a bulversat economia. Companiile care dețin stâlpi de înaltă tensiune, conducte de gaze sau termocentrale vor plati biruri suplimentare de până la 100 de milioane de euro.
Începutul anului va aduce și controversatele majorări ale prețului carburanților, chiar dacă supraacciza de 7 eurocenți a fost amânată. Iar asta pentru că accizele vor fi calculate în funcție de inflație, și nu raportat la cursul de schimb, așa cum se întâmpla până acum. Astfel, litrul de carburant va ajunge la 6,2 lei, în medie, la începutul lui 2014.