RETROSPECTIVĂ 2013. CFR Marfă, istoria unei privatizări controversate
CFR Marfă a fost scoasă la vânzare în aprilie 2013. Doar trei companii s-au înscris în cursă Grup Feroviar Român, asocierea dintre Transferoviar Grup şi fondul de investiţii austriac Donau-Finanz, precum şi compania americană OmniTRAX.
Toţi cei trei ofertanţi au avut probleme cu actele, aşa că procedura a fost reluată. Chiar dacă statul a relaxat condiţiile de participare prin coborârea cifrei de afaceri de cinci ori, în competiţie s-au înscris aceleaşi trei companii. Iar, ofertele le-au şi fost acceptate.
Surpriza a venit ulterior, când americanii de la OmniTRAX au fost descalificaţi, iar pe ultima sută de metri consorţiul Transferoviar Grup şi Donau-Finanz s-a retras din competiţie. Grup Feroviar Român, care este şi principalul competitor al CFR Marfă, a rămas singur în cursă, iar pe 20 iunie a fost declarat câştigător cu o ofertă de 202 milioane de euro.
„După mai multe ore, șapte ore, pot să vă anunț că a ieşit fumul alb”, a declara, în vară, ministrul Transporturilor de atunci, Relu Fenechiu.
Preşedintele Traian Băsescu a criticat modul în care Guvernul a gestionat privatizarea. „Compania feroviara de marfă trebuie să fie privatizată cu ajutorul unui investitor strategic. În mintea mea, un investitor strategic ar fi fost Deutsche Bahn, French Railways, Austrian Railways, American Railways”, a spus șeful statului.
A urmat o lună şi jumătate în care premierul şi preşedintele şi-au pasat responsabilitatea privatizării, iar procedura a fost blocată.
La jumătatea lui august, Guvernul a publicat principalele condiţii din contract, iar actul a fost semnat pe 2 septembrie. GFR a plătit 30 de milioane de euro, dar a condiţionat plata restului banilor de avizul Consiliului Concurenţei.
Aviz care însă nu a venit la timp. Pe 14 octombrie, Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, anunţa eşecul privatizării.
„Am fost invitați să ne informeze că nu putem să facem plata, că nu s-au îndeplinit condițiile suspensive de catre vânzător”, a declarat, la rândul său, Gruia Stoica, proprietarul GFR.
GFR a acuzat Ministerul Transporturilor că nu a obţinut acordul pentru schimbarea acţionariatului din partea tuturor băncilor care au împrumutat CFR Marfă.
La rândul ei, Comisia de privatizare a reproşat GFR că putea da banii şi fără aceste aprobări. În cele din urmă, contractul a fost anulat.
Iţele privatizării eşuate a CFR Marfă ar putea fi desluşite abia după desecretizarea contractului de vânzare-cumpărare. Sau în urma unei anchete a procurorilor anticorupţie.
„Această privatizare va face, mai devreme sau mai târziu, obiectul unei anchete a DNA-ului”, a declarat președintele Traian Băsescu.
Ministerul îşi face acum planuri să reia procedura de privatizare. Peste 2.500 de angajaţi ar urma să fie concediaţi în 2014.
„Va continua toată procedura de privatizare, începând cu restructurarea. Dar licitaţia s-a programat să aibă loc la jumătatea anului 2015”, a spus Daniel Chiţoiu, ministrul de Finanţe.
Dacă restructurarea CFR Marfă nu va da rezultate, Guvernul trebuie să vină cu o altă soluţie. Insolvenţa, de pildă!
„Opţiunea care s-a luat în acest moment este restructurarea. Eu cred că acest plan poate să funcţioneze. Dacă acestea nu vor merge guvernul trebuie să-şi reconsidere opţiunile”, a apreciat Andrea Schaechter, şefa misiunii FMI în România.
CFR marfă a fost scoasă la vânzare după ce ani la rând a înregistrat pierderi uriaşe. Soarta companiei a fost pecetluită în 1998,odată cu divizarea SNCFR.
Noua companie pornea cu un mare avantaj: lipsa datoriilor. A început însă să piardă contracte pe bandă rulantă. În 12 ani, volumul mărfurilor transportate a scăzut cu mai mult de jumătate. Iar în plin proces de privatizare s-au scos la vânzare aproape 5.000 de vagoane.
Pe hârtie, CFR Marfă mai are 38.500 de vagoane şi aproape 900 de locomotive. În realitate, nimeni nu ştie ce mai este în patrimoniul societăţii.
- Etichete:
- privatizare
- cfr marfa
- retrospectiva
- gfr
- termene
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News