Ministerul Transporturilor a aprobat un pachet de condiţii mai relaxate în vederea privatizării companiei de CFR Marfă cu toate că, după cazul Oltchim, guvernanţii s-au lăudat că vor face tot posibilul pentru a evita un nou circ mediatic. La licitaţia de privatizare pot participa acum şi companii mici, fără licenţă de transport, dacă se asociază într-un grup de investitori cu licenţă şi cumulează o cifră de afaceri de 30 de milioane de euro.
Ministrul Transporturilor susţine că prin modificarea condiţiilor de participare la licitaţie lasă posibilitatea investitorilor fără experienţă în domeniul feroviar să se înscrie în cursă.
„E posibil să existe o alianţă între un operator CFR sau un fond de investiţii sau o bancă şi nu putem să le cerem amândurora să aibă licenţă de transport”, a spus Relu Fenechiu.
Modificările vin în contradicţie cu declaraţiile premierului Victor Ponta de la începutul lunii februarie: „Vă rog să aveţi grijă în mod direct ca procedurile să se desfăşoare bine, să fie în interesul statului român, condiţiile anunţate public ne scutesc de circ şi alte evenimente ca cele de anul trecut, dar asta nu înseamnă că avem garantat succesul”.
„Dumnealui spunea că trebuie să fim atenţi la ceea ce se întâmplă cu CFR Marfă să nu ajungem în situaţia în care a fost anul trecut Oltchim şi ... nu vă faceţi probleme. Nu vom ajunge niciodată în situaţia Oltchimului”, a explicat ministrul Transporturilor.
În primă fază, investitorii care doreau să se înscrie la licitaţia pentru privatizarea CFR Marfă ar fi trebuit să deţină o licenţă valabilă de transport marfă, emisă cu cel puţin trei ani înainte de depunerea ofertelor. Acum poate participa oricine la licitaţie, dacă se asociază cu un grup de investitori în care cel puţin un membru deţine o astfel de licenţă. Nici cifra de afaceri individuală, de 30 de milioane de euro, nu mai este valabilă: pot participa acum şi companiile mici, atâta vreme cât se asociază cu alţi investitori şi cumulează suma cerută.
Sindicaliştii nu văd cu ochi buni schimbările făcute de autorităţi pe ultima sută de metri. Contactat de Digi24, preşedintele Federaţiei mecanicilor de locomotivă, Iulian Măntescu, declară că regulile nu trebuie schimbate „în timpul jocului” şi că a sesizat Ministerul Muncii cu privire la aceste demersuri. Scopul: „să îl informeze pe premier că la Ministerul Transporturilor nu există în această privatizare nici un fel de transparenţă. Totul se face secret şi, probabil, cu destinaţii”, afirmă liderul sindical.
În aceste condiţii, însuşi premierul atrăgea atenţia că situaţia de anul trecut de la Oltchim nu trebuie să se repete: „Domnule ministru Fenechiu, sunteţi într-o perioadă cu multe probleme. Aprobăm strategia de privatizare a CFR Marfă şi vă rog să aveţi grijă în mod direct ca procedurile să se desfăşoare bine, să fie în interesul statului român. Condiţiile anunţate public ne scutesc de circ şi alte evenimente ca cele de anul trecut, dar asta nu înseamnă că avem garantat succesul.”
În ultimii cinci ani, CFR Marfă a acumulat pierderi de circa 300 de milioane de euro. Chiar şi aşa, 12 investitori s-au arătat interesaţi să preia compania, a arătat ministrul Relu Fenechiu. Până acum însă, doar una a confirmat că a cumpărat caietul de sarcini pentru licitaţie: Grup Feroviar Român, principalul concurent al CFR Marfă, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica.
Cei interesaţi îşi mai pot depune ofertele până pe 8 mai pentru pachetul majoritar de acţiuni, pentru care statul speră să obţină cel puţin 180 de milioane de euro.
Pierderile CFR Marfă 2008-2012, potrivit Ministerului Finanţelor:
2008: 169,44 mil. lei
2009: 341,95 mil. lei
2010: 535,26 mil. lei
2011: 93,45 mil. lei
2012: 133,50 mil. lei