Solicitările deja au început să vină la centrele de casare, însă şefii acestora spun că nu pot să-i mulţumească pe toţi doritorii. Din cele 20.000 de tichete promise la începutul programului, deocamdată vor fi disponibile doar 5.000.
O posibilă cauză ar fi lipsa banilor. Programul Rabla este finanţat din încasările timbrului de mediu. În primele patru luni ale anului, fiscul abia a adunat 239 de milioane de lei din această taxă, cu mult sub estimări. Iar din această sumă statul trebuie să-i despăgubească pe cei care au câştigat în instanţă returnarea taxei de mediu sau a taxei auto încasate abuziv.
Autorităţile spun însă că separarea în etape a distribuţiei tichetelor va eficientiza procesul.
„A fost o decizie a noastră, ca să avem un consum cât mai rapid a lor. Astfel, cine nu va consuma cele 25% distribuite, în maxim 30 de zile lucrătoare va trebui să le returneze”, spune preşedintele AFM, Adrian Gearâp.
Distribuirea tichetelor valorice va începe însă abia săptămâna viitoare, iar de luni doritorii ar putea să se înscrie pe listele de la REMAT. Asta în varianta cea mai optimistă. Reprezentanţii centrelor de colectare se plâng însă că împărţirea pe etape a programului îi lasă fără profit.
Anul acesta, prima de casare a crescut la 6.500 de lei, faţă de 3.800 cât era în 2012. Acum însă un singur voucher poate fi folosit pentru cumpărarea unei maşini noi, spre deosebire de trei în 2012.
Deocamdată rămâne neclar când vor fi distribuite şi celelalte 15.000 de tichete valorice.
Strategia naţională de înnoire a parcului auto a demarat în 2005 şi a fost principalul sprijin al pieţei auto. În total, Programul „Rabla” a scos din circulaţie aproape 460.000 de autoturisme mai vechi de zece ani.
Rezultatele Programului „Rabla” 2005 - 2012
459.775 de maşini casate
225.869 de maşini noi
Sursa: Administraţia Fondului pentru Mediu
Încasări din timbrul de mediu
ianuarie-aprilie 2013: 239 milioane de lei
- din care despăgubiri de achitat: 183 milioane de lei
Sursa: Administraţia Fondului pentru Mediu