Pâna acum, încercarea de a suprataxa sucurile carbogazoase, pe motiv că sunt o sursă a obezităţii, a fost un eşec în treizeci de state americane. A sosit rândul Californiei să-şi încerce norocul. Dar bătălia cu marii producători de sucuri va fi una foarte dură.
Coca Cola, Pepsi şi alte companii sunt membre în Asociaţia Americană a Băuturilor, un grup de lobby care apără cu interesele industriei. Cea mai recentă acţiune a asociaţiei împotriva unei taxe pe sucuri a costat aproape zece milioane de dolari, bani care s-au dus pe angajarea de avocaţi şi pe finanţarea unor campanii agresive de promovare.
Pe deoparte, producătorii de băuturi acidulate vor să convingă publicul că o astfel de taxă ar avea un impact economic sever. Fabricile de sucuri au avertizat că ar fi nevoite să renunţe la o parte din angajaţi pentru a face faţă acestei poveri fiscale. Chiar ar renunţa şi la operele de caritate pe care le desfăşoară.
Pe de altă parte, încearcă să convinga publicul că, de fapt, problema nu constă în conţinutul ridicat de zahăr al sucurilor, ci în stilul de viaţă al consumatorilor. Producătorii desfăşoară acum campanii în care îi îndeamnă pe consumatori să aibă o alimentaţie echilibrată şi să facă multă mişcare.
Însă, cine continuă să contrazică producătorii de sucuri este dat în judecată. Asociaţia din care fac parte cei de la Coca Cola şi Pepsi a reuşit să câştige în instanţă descrierea sucurilor în proiectul legislativ de taxare din California. Astfel, băuturile nu vor mai putea fi considerate bogate în calorii, ci vor fi numite pur şi simplu băuturi îndulcite cu zahăr.
O analiză CNBC arată că strategia folosită de producătorii de sucuri seamănă foarte mult cu strategia adoptată de marii producători de ţigări de-a lungul timpului. Iar cartea impactului economic a fost jucată şi de companiile petroliere atunci când au fost puse în faţa unor reglementări mai dure pentru protecţia mediului.