„Programul Prima Maşină s-a născut mort. Acest program care viza vânzarea a 16.000 de maşini în 2015, da, a vândut şi ăsta 120 de bucăţi, comparativ cu Rabla care, aşa cum este ea, ne apropiem de 20 de mii de maşini”, spune Constantin Stroe, preşedinte ACAROM.
Prin programul Prima Maşină, tinerii de până în 35 de ani, care doresc să-și cumpere primul autoturism, beneficiază de credite garantante de stat. Specialiştii din industria auto spun că ideea este bună, însă critică anumite condiţii ale programului, precum perioada de rambursare a creditului de doar cinci ani.
„Trebuie să fie o perioadă de rambursare a creditului mai mare, poate șapte ani, iar dobânzile trebuie să fie mai bune decât cele pe care le găsim acum la bănci”, spune Nicolas Maure, preşedinte-director general Dacia.
„Dacă clientul nu simte că are o dobândă mai mică, maximum 60% din dobânda uzuală, nu se duce. În plus, doritorul, clientul, viitorul cumpărător mai trebuie să facă şi cursă cu obstacole: documente, adeverinţe şi ce a făcut şi taică-su”, mai precizează Constantin Stroe.
„Putem să discutăm cu cei implicați direct pentru a aduce acest program să fie adresat cu adevărat pentru cei care au nevoie”, a declarat Eugen Teodorovici, ministrul Finanţelor Publice.
În România se vând mult prea puţine maşini noi în comparaţie cu cele vechi, spun producătorii. Numai în septembrie românii şi-au cumpărat peste 22.600 de maşini rulate. Iar de la începutul anului numărul acestora se apropie de 180.000 de maşini, de trei ori mai multe decât cele noi.
„Să ai maşini noi pe şosele înseamnă drumuri mai sigure şi o poluare mai redusă. În fiecare an vindem în jur de 20 de mii de maşini prin programul Rabla, deci scăpăm de 20 de mii de maşini care poluează mult, dar în acelaşi timp importăm 70 de mii de maşini mai vechi de zece ani”, spune Valerio Brenciaglia, director general Ford România.
Pentru că cererea de maşini noi este mică în România, atât Dacia, cât şi Ford, trimit la export peste 90% din producţie. Anul trecut de pe benzile uzinei de la Mioveni au ieşit aproape 340.000 de maşini, iar de pe cele ale uzinei Ford de la Craiova aproape 60.000 de autoturisme.
Contribuţia în PIB a sectorului auto în 2014 a fost de 12%.