Premieră. „Lista neagră” a companiilor implicate în anchete privind licitații trucate. Reacția Intrarom
Consiliul Concurenţei a publicat pe site-ul său, pentru prima dată, lista neagră a firmelor care au fost implicate în investigaţii privind trucarea unor licitaţii publice. Printre numele cele mai cunoscute sunt Siveco, Electrica și Electromagnetica, relatează Agerpres.
Lista conţine 35 de companii care au fost implicate în investigaţii privind trucarea de licitaţii, deciziile de sancţionare din ultimii trei ani, precum şi menţiuni cu privire la modalitatea de cooperare a acestora cu autoritatea naţională de concurenţă.
Cel mai recent caz, încheiat anul trecut, a fost cel în care Siveco România şi Intrarom au fost sancţionate pentru încălcarea Tratatului de aderare la UE prin practici concertate de împărţire a pieţei în cazul unei licitaţii organizate de APIA.
Alte companii mari de pe lista neagră sunt Electromagnetica, Energobit, Electrica, Condmag, Cis-Gaz, Armax sau Vesta Investment.
Instituţia de concurenţă a decis să publice această listă pentru a veni în sprijinul autorităţilor care fac evaluarea, potrivit unui comunicat de presă.
Consiliul Concurenţei şi Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice (ANAP) au anunţat, tot miercuri, că au elaborat un document, „Opinie comună”, care clarifică modalităţile prin care o companie care a fost sancţionată pentru participarea la o înţelegere de tip cartel vizând trucarea de licitaţii poate fi reabilitată dacă se află în situaţia de a fi exclusă de la o procedură de atribuire.
Astfel, compania poate prezenta autorităţii contractante decizii emise de Consiliul Concurenţei în ultimii trei ani care dovedesc că a colaborat cu instituţia prin aplicarea la politica de clemenţă şi/sau recunoaştere a faptei anticoncurenţiale, precum şi dovezi privind elaborarea şi implementarea unui program de conformare cu legislaţia din domeniul concurenţei, în concordanţă cu Ghidul privind conformarea cu regulile de concurenţă.
Abonându-te la Newsletter primești sinteza celor mai bune informații, articole și interviuri exclusive publicate de digi24.ro
În acelaşi timp, autorităţile contractante au libertatea de a evalua de la caz la caz măsurile luate de operatorii economici şi dovezile prezentate de aceştia.
Descarcă AICI lista celor 35 de companii
Precizările Intrarom:
Intrarom precizează că s-a adresat Consiliului Concurenței și ANAP, solicitând eliminarea companiei din această listă și așteaptă în prezent clarificări, precum și motivarea Deciziei Comune a Consiliului Concurenței și ANAP cu privire la subiect.
Într-un drept la replică, Intrarom arată că „este asociată în mod eronat cu ideea vinovăției dovedite definitiv, fără a avea niciun temei legal, neexistând nicio hotărâre judecătorească finală în acest sens”.
„În listă nu este făcută nicio precizare cu privire la faptul că unele dintre societăți au contestat deciziile Consiliul Concurenței și că încă mai sunt proceduri judiciare în derulare care ar putea confirmă sau infirmă vinovăția acestora. Lista ’actualizată’ nu ar trebui să conțină informații despre operatorii economici față de care nu se mai pot aplică restricții pe diverse motive, inclusiv trecerea unui timp suficient de mare de la momentul pretinsei fapte, conform legii.
Intrarom nu a avut nicio interdicție de a participa în procedurile de achiziție publică, și mai mult decât atât, legea prevede în mod expres că nu se pot impune niciun fel de restricții companiei în acest caz. “Lista neagră” nu evidențiază eventuale alte circumstanțe atenuante reținute în favoarea societăților incluse pe listă, în afară de implementarea efectivă a unui program de conformare cu regulile de concurență”, arată Intrarom.
„Din punctul de vedere al companiei Intrarom, Blacklist-ul (Lista neagră) publicat de autorități este nelegal și neavenit, acesta aducând semnificative prejudicii atât Societății, cât și concurenței pe piață, astfel cum vom arăta și mai jos.
Drept la replică al companiei:
În fapt, Intrarom a făcut obiectul unei investigații a Consiliului Concurenței privind o potențială faptă anticoncurențială într-o procedură de achiziție care ar fi avut loc în luna septembrie 2008 (așadar acum aproape 12 ani), investigație ce s-a finalizat în iulie 2017 printr-o decizie a Consiliului Concurenței prin care Intrarom a fost amendată fără impunerea niciunei măsuri de interdicție de a participa la proceduri de atribuire a unui contract de achiziție publică. Societatea a contestat decizia și în prezent nu există nicio hotărâre definitivă de instanță care să confirme poziția Consiliului Concurenței.
Astfel, includerea Societății într-o astfel de listă asociază în mod direct Intrarom cu ideea vinovăției dovedite definitiv, fără a avea niciun temei legal, neexistând nicio hotărâre judecătorească finală în acest sens. Facem precizarea că în listă nu este făcută nicio precizare că unele dintre societăți au contestat deciziile Consiliul Concurenței și că încă mai sunt proceduri judiciare în derulare care ar putea confirma sau infirma vinovăția acestora.
Precizăm că în conformitate cu prevederile art. 171 alin. (5) lit. b) din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, situațiile de excludere de la procedurile de achiziție publică prevăzute de lege nu sunt aplicabile „dacă, în cazul situațiilor, faptelor sau evenimentelor prevăzute la art. 167, a expirat o perioadă de 3 ani de la data apariției situației, săvârșirii faptei sau producerii evenimentului relevant” – s.n.). Astfel, Blacklist-ul publicat de către Consiliul Concurenței și ANAP nu ar trebui să conțină informații despre operatorii economici față de care nu se mai pot aplica restricții pe diverse motive, inclusiv trecerea unui timp suficient de mare de la momentul pretinsei fapte. În cazul Intrarom, termenul de 3 ani a expirat de mult timp, având în vedere că evenimentul relevant pentru care Societatea a fost sancționată a avut loc în septembrie 2008. Lista, fiind menționat a fi „actualizată”, nu ar fi trebuit să mai cuprindă informații despre operatorii economici pentru care însăși legea prevede expres că nu se mai pot impune restricții din cauza trecerii timpului.
În consecință, INTRAROM SA s-a adresat deja ambelor entități solicitând eliminarea Societății din această listă și așteaptă în prezent clarificări, precum și motivarea Deciziei Comune a Consiliului Concurenței și ANAP cu privire la subiect.
Mai mult, prin publicarea Blacklist-ului se poate produce o afectare a concurenței pe piață chiar de către emitenții listei, prin punerea unui stigmat negativ, de „listă neagră”, asupra unor societăți care, deși au fost sancționate pentru fapte anticoncurențiale, nu li s-au impus interdicții și unele dintre ele au circumstanțe care nu justifică impunerea vreunor restricții cu privire la participarea la viitoare proceduri de achiziție publică. Or, prin publicarea acestei Liste negre, emitenții afectează concurența între participanții la astfel de proceduri prin simplul fapt că unii dintre participanți pleacă din start cu un stigmat negativ, deși nu le-a fost impusă interdicția de a mai participa la aceste proceduri și mai mult, cum este cazul Intrarom, legea prevede expres că nu se mai pot impune restricții dacă au trecut 3 ani de la momentul pretinsei fapte.
Suplimentar, precizăm și faptul că acestei liste negre îi lipsesc și o serie întreagă de criterii/elemente care ar putea să ajute operatorul economic să își demonstreze credibilitatea. De exemplu, nu se evidențiază eventualele alte circumstanțe atenuante reținute în favoarea societăților incluse pe listă, în afară de implementarea efectivă a unui program de conformare cu regulile de concurență, cum ar fi de exemplu faptul că cifra de afaceri realizată din comercializarea produselor/serviciilor care constituie obiectul practicii anticoncurențiale reprezintă o parte relativ redusă, de 20% din cifra de afaceri totală a Intrarom.
Prin dezvoltarea continuă a bazei sale de producție de sisteme de telecomunicații și a unui centru local de expertiză, Intrarom SA este pe deplin angajată să se dezvolte și să își extindă afacerile în România folosind resursele umane locale, respectând legislația română, precum și valorile asumate din perspectiva integrității și a concurenței loiale.
Intrarom SA promovează respectarea prevederilor legale, inclusiv a celor de concurență între angajații și partenerii săi, ca expresie a angajamentului său de a asigura conformitatea cu legislația aplicabilă. De asemenea, Intrarom respectă cele mai înalte standarde de guvernanță corporativă de la nivelul grupului de societăți din care face parte și are o politică de toleranță zero fată de orice încălcări ale legilor în vigoare. În acest sens, la nivelul Societății a fost adoptată o politică de conformitate cu legislația din domeniul concurenței, implementată și asumată de toți angajații Societății, iar cu privire la persoanele implicate în faptele din 2008 Societatea a luat măsurile necesare, acestea nemaiaflându-se de mult timp în Societate.
Editor web: Monica Bonea
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News