A fost nevoie de doi ani și de lucrări de amploare pentru ca Portul Constanța să câștige peste un hectar la cheu – practic, o insulă artificială. Mai exact, a fost construită o dană la care vor acosta vapoare de mari dimensiuni, care până acum nu puteau ajunge în interiorul portului. Au fost folosite 62 de mii de tone de piatră şi turnaţi peste 88 de mii de metri cubi de pământ.
Marfa va fi adusă aici de navele mari şi va fi apoi încărcată în gabare. Tot procesul este folosit pentru că adâncimea mică din portul Constanţa nu permite intrarea navelor foarte mari.
Până acum, în toată Marea Neagră, navele de mari dimensiuni puteau acosta doar în Turcia.
„Istanbulul are o serie întreagă de inovaţii tehnologice în port şi acolo e plin de vapoare şi de marfă”, explică prorectorul Universității Maritime Constanța, Cornel Panait.
Acum mai este nevoie de un investitor care să amenajeze noua dană pentru ca transportatorii de mare tonaj să acosteze aici.
„Proiectul este finalizat în etapa asta, asta este etapa finală pentru proiectul nostru, dar pentru viitorul concesionar, că va face platformă betonată, că va face silozuri, că va face...cine ştie ce va face pe el, va fi încă o etapă ulterioară”, spune Grigore Fundătureanu, managerul de proiect.
Până acum, amenajarea noii dane a portului Constanţa a costat 24 de milioane de lei, din care 85% sunt fonduri europene.