În România există 122.100 de magazine, arată un recensământ realizat de firma de cercetare Vektor MF. Însă doar 1,1% dintre ele sunt hipermarketuri şi supermarketuri. Magazinele marilor lanţuri sunt concentrate în marile oraşe, unde se înghesie şi câte trei-patru pe aceeaşi stradă. Şi, chiar dacă îşi fură unele altora clienţii, reuşesc să aibă încasări foarte mari.
Deşi reprezintă doar 1% din numărul magazinelor, marile lanţuri încasează nu mai puţin de jumătate din banii cheltuiţi de populaţie la cumpărături. Mult mai multe la număr, micile magazine săteşti sau de cartier trebuie să se bată pe cealaltă jumătate a încasărilor din comerţ. Aceste magazine sunt concentrate în mediul rural sau în micile oraşe, unde puterea de cumpărare a populaţiei este mult mai redusă.
Desigur, există magazine mici şi în marile oraşe, la parterul blocurilor şi îşi bazează vânzările pe comoditatea clienţilor care vor să îşi facă rapid cumpărăturile, fără să stea la casele de marcat ale centrelor comerciale din marile lanţuri.
Însă, în ultimii ani, marile lanţuri au încept să îşi deschidă la rândul lor magazine la parter. Se numesc magazine de proximitate şi pun presiune şi mai mare pe micii comercianţi independenţi.
Cei de la Vektor MF estimează că numărul magazinelor din România va scădea, deoarece numărul magazinelor noi va fi mult mai mic decât al celor care se vor închide.
Şi nu doar micii comercianţi vor pune lacătul la intrare. Concentrarea unui număr mare de magazine mari pe suprafeţe mici va duce inevitabil la închiderea unor centre comerciale ale lanţurilor comerciale străine care operează în România.
Chiar şi aşa, studiul Vektor MF arată că doar micii comercianţi vor fi cei care vor pierde de pe urma concurenţei. Cota de piaţă a marilor lanţuri comerciale ar urma să crească în următorii ani, de la 50% la 55%.