Călătoria cu trenul de stat devine uşor-uşor un lux. Desigur, nu ne referim la condiţii care nu ne fac cinste, ci la banii daţi pe bilete. Considerate de călători deja prea mari, preţurile vor mai suporta o creştere de la 1 septembrie: cu 10%.
Pasagerii pierduţi în favoarea trenurilor private sau a microbuzelor, acestea din urmă şi mai ieftine şi mai rapide, strică planurile CFR Călători de a obţine câştiguri suplimentare prin majorarea tarifelor. De exemplu, în 2011, deşi preţul biletelor a crescut cu 18 la sută, încasările companiei feroviare de stat s-au majorat cu doar 6% pentru că numărul celor care au mers cu trenurile de stat a scăzut.
De la 1 septembrie se vor adăuga încă 10% în costul biletului. Cei mai mulţi bani din buzunar îi vor scoate persoanele care merg spre Cluj si Timişoara. Şi operatorii privaţi pregătesc scumpiri.
„Dacă vor merge pe plafonul maxim de 10% sau vor alege un procent mai mic vom afla după 1 septembrie când îl vor aplica şi ei”, a afirmat Ştefan Roşeanu, expert în industia feroviară.
Tot mai mulţi români se înghesuie la cursele microbuzelor.
Ultima oară când CFR a crescut preţul biletelor, în vara lui 2011, transportatorii rutieri au avut de câştigat. După doi ani în care ocoliseră microbuzele, românii s-a îndreptat din nou către autogări. Iar în 2012, transportatorii au înregistrat cel mai mare număr de clienţi din ultimii patru ani.
„Numărul de pasageri a crescut cu 12 milioane. Vorbim de transport naţional, nu local. O creştere de circa 5%”, a declarat Radu Dinescu, secretar general UNTRR.
În prezent, doar 11% din transportul de călători se mai face pe calea ferată.