La aproape şase luni de la lansare, timbrul de mediu nemulţumeşte pe toată lumea. Şi dealerii de maşini noi, şi cei care vând automobile la mâna a doua sunt convinşi că noua taxă este responsabilă pentru declinul de pe piaţa auto. Doar reprezentanţii Administraţiei Fondului de Mediu pledează pentru menţinerea timbrului, pentru că acesta ar descuraja importul de rable. Afirmaţia este contrazisă de vânzători.
Noul timbru de mediu ar favoriza importul masiv de rable şi, prin urmare, ar fi principalul vinovat pentru scăderea substanţială a vânzărilor de maşini noi în România, cred dealerii auto. După primele şapte luni, numărul clienţilor a fost cu 23% mai mic decât în aceeaşi perioadă a anului trecut.
Nicolae Sorescu, director general al dealerului auto Rădăcini Motors, califică situaţia drept dezastruoasă: „Este o catastrofă. Nu mai departe de luna iulie peste 27.000 de autoturisme second-hand au fost importate în România, dintre care cel puţin peste 17.000 de bucăţi au peste 11 ani vechime”, arată managerul.
Prin comparaţie, de la începul anului până în august, peste 127.000 de maşini la mâna a doua au fost înmatriculate în România, cu 49% mai multe decât în aceeaşi perioadă a anului trecut.
„Practic, facem Programul Rabla ca să aducem alte rable sau nu ştiu ce să facem”, mai spune Nicolae Sorescu. „În orice caz, e un eşec total şi o catastrofă acest timbru de mediu care permite această infuzie de maşini second-hand.”
Nici reprezentanţii celui mai mare târg de maşini rulate din România nu sunt mulţumiţi de timbrul de mediu, mai ales că jumătate dintre maşinile înmatriculate sunt pe şosele de peste zece ani. „Timbrul de mediu nu face altceva decât să îngreuneze mecanismul firesc al pieţei maşinilor second-hand şi chiar şi noi”, crede Florin Pârvu, consultant management la târgul auto.
În ciuda cifrelor şi a reacţiilor provocate pe piaţa auto, doar Administraţia Fondului de Mediu susţine că noua taxă şi-a îndeplinit scopul, aşa cum declară Raluca Heleşteanu, consilierul preşedintelui AFM. „Considerăm că nu este încurajată acum aducerea de maşini sau aducerea de autovehicule mai vechi de zece ani sau cele care sunt cu non-Euro, Euro 1 sau Euro 2.”
Taxa de poluare auto a fost înlocuită pe 15 martie cu timbrul de mediu, a cărui formulă de calcul i-a avantajat pe proprietarii maşinilor second-hand foarte vechi. Noul timbru a avut valori mai mici cu până la 90% pentru maşinile non-Euro.