Ministrul Transporturilor nu mai vrea să negocieze nimic. Spune că Ministerul şi-a îndeplinit toate obligaţiile din contract şi că, până luni, Gruia Stoica trebuie să vină cu cele 172 de milioane de euro.
„Termenul nu poate fi extins. Dacă nu se plăteşte. Se reia (privatizarea – n.r.). Ministerul Transporturilor şi-a respectat absolut toate obligaţiile, aşa cum şi domnul Gruia Stoica sunt convinsă că şi-a respectat obligaţiile. Eu nu vreau să acuz pe nimeni. Deocamdată” ,a spus Ramona Mănescu.
Patronul companiei care a câştigat licitaţia pentru CFR Marfă insistă să verifice însă toate detaliile, înainte de a spune dacă plăteşte banii la termen sau nu.
„Există banii, suntem pregătiți să-i plătim, așteptăm acum să vedem dacă vânzătorul și-a îndeplinit obligațiile contractuale. Sunt mult mai multe clauze contractuale care trebuie îndeplinite, nu numai cea cu Consiliul Concurenței. Nu cred că riscăm 30 de milioane de dragul de a risca”, a afirmat Gruia Stoica.
Chiar dacă patronul GFR vine cu restul banilor până luni, privatizarea CFR Marfă tot nu va fi completă. Este nevoie de avizul Consiliului Concurenţei pentru ca omul de afaceri să poată lua decizii cu privire la viitorul companiei. Iar asta mai poate dura cel puţin o lună de la momentul în care documentaţia depusă este completă. Dar poate ajunge şi la cinci luni. Deocamdată, GFR încă mai are de dat autorităţii de concurență acte cu privire la afacerile şi contractele pe care le are în desfăşurare.
Proprietarul GFR a spus ieri, la Digi24, că poate plăti oricând banii, dar numai dacă statul îşi îndeplineşte obligaţiile din contract. Altfel, va achita restul sumei când va primi avizul Consiliului Concurenţei.
Propunerea de prelungire a termenului de plată până pe 20 decembrie nu a mai fost discutată de Guvern.
Traseul privatizării
Acum două zile, în ședința de Guvern, termenul de finalizare a privatizării CFR Marfă trebuia prelungit.
Noul termen ar fi trebuit să fie aprobat în şedinţa de Guvern de miercuri, însă problema legată de o amânare a termenului de privatizare a CFR Marfă nu a figurat pe agenda şedinţei de guvern şi nici nu a fost luată în discuţie în timpul întregii şedinţe. Astfel, Grup Feroviar Român ar trebui să achite cel târziu luni încă 170 milioane euro pentru 51% din acţiuni.
Totuși, surse apropiate procesului de privatizare au declarat că în contractul dintre Ministerul Transporturilor și GFR nu există o dată anume până la care ar trebui făcută plata integral, ci doar că plata trebuie făcută după avizul Consiliului Concurenței.
Contractul a fost semnat la începutul lunii septembrie, Gruia Stoica declarând atunci că banii vor fi plătiţi după ce Consiliul Concurenţei va emite o decizie privind tranzacţia.
În contractul dintre Ministerul Transporturilor și GFR există o clauză care spune că, în cazul în care privatizarea nu mai este valabilă din vina vânzătorului, adică a Ministerului Transporturilor, GFR poate cere daune de până la 50% din valoarea pe care GFR s-a angajat să o plătească pentru a relua pachetul majoritar de acțiuni. În aceste condiții, GFR ar primi aproape 101 milioane de euro de la stat.
Hotărârea de Guvern privind privatizarea transportatorului feroviar de marfă a fost publicată la jumătatea lunii august în Monitorul Oficial, termenul de finalizare a transferului de proprietate fiind stabilit la 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a actului normativ, respectiv jumătatea lunii octombrie.
Cât durează avizul CC
Preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, a declarat că o analiză obişnuită durează maxim 45 de zile dacă notificarea este completă, iar în cazul unei analize mai complicate, termenul legal este de maxim 5 luni.
Ministerul Transporturilor a intenționat să schimbe din nou termenul pentru încheierea privatizării CFR Marfă, astfel încât proprietarul GFR, Gruia Stoica, să poată veni cu restul banilor, adică aproape 172 de milioane de euro, până pe 20 decembrie, nu pe 11 octombrie, cum era prevazut iniţial.
În data de 3 octombrie a fost virat avansul pentru acţiunile companiei CFR Marfă, adică 20,2 milioane de euro, care s-au adăugat la garanţia de 10 milioane de euro.