Ne așteaptă o nouă taxă auto de poluare

Data actualizării: Data publicării:
MCZoYXNoPWZjZTYxODU2MTVmYWJlMDJiNmVhNWEyN2FhYmJiNDVh.thumb

Impozitarea autoturismelor are aceeași formă ca în urmă cu 10 ani. Aceasta ar trebui construită pe principii de mediu, spun specialiști ai PwC. După eliminarea taxei auto, în primele opt luni ale acestui an au fost înmatriculate de peste două ori mai multe mașini vechi decât în întreg anul trecut.

Impozitarea autoturismelor are la noi aceeași formă ca în urmă cu 10 ani, însă ar trebui construită pe principii de mediu, care să țină cont de normele Euro și de emisiile de dioxid de carbon, susține Daniel Anghel, șeful Departamentului de impozite și taxe indirecte, PwC România, informează Agerpres.ro.

"Impozitul are la noi aceeași formă ca și acum 10 ani, or progresul tehnologic, discuțiile în ceea ce privește schimbările climatice erau cu totul altele acum 10 ani. În ton cu recomandările europene, necesitatea sistemului de impozitare anuală ar trebui, așa cum recomanda și Comisia Europeană, construită pe principii de mediu care să aibă în formula de calcul și componenta de dioxid de carbon și norme Euro, întrucât vorbim și de alte emisii toxice care sunt nocive sănătății umane", a declarat Daniel Anghel, la conferința "Întinerirea parcului auto din România. Care sunt soluțiile?", organizată de PwC România.

Potrivit participanților la dezbateri, România are nevoie rapid de o strategie eficientă de impozitare a autoturismelor pentru a stimula înnoirea parcului auto, după ce eliminarea taxei de timbru în februarie a accelerat creșterea importurilor de mașini rulate.

Din datele prezentate de Daniel Anghel rezultă că în primele opt luni din 2017 au fost înmatriculate peste 337.000 de mașini vechi, cu 110% mai multe comparativ cu întreaga perioadă a anului trecut. Vârsta medie a parcului auto național va crește anul acesta la 13,1 ani, întrucât după eliminarea taxei auto numărul autoturismelor rulate importate cu o vechime mai mare de 10 ani (normele Euro 3 și Euro 2) s-a dublat față de 2016.

Cum ar putea arăta noua taxă auto

"O variantă pe care au utilizat-o și alte state membre și care poate da rezultate bune în România ar putea fi utilizarea armonizată a unei taxe de primă înmatriculare, corelată cu sistemul de impozitare anuală a autoturismelor, care să ia în considerare și nivelul de emisii de CO2 și normele de poluare. Statul a încercat în ultimii ani să limiteze importurile de mașini vechi, însă căile alese nu au fost cele mai bune. Introducerea unei taxe de primă înmatriculare este posibilă, însă trebuie formulată inteligent, astfel încât să nu încalce prevederile legislației comunitare. Un instrument cu un potențial foarte ridicat, dar insuficient utilizat, este impozitul auto anual care trebuie reașezat pe principii de mediu și ajustat în funcție de normele de poluare', a afirmat Daniel Anghel.

Sistemul de impozitare a autoturismelor este compus în principal din două elemente: taxa de înmatriculare (Timbrul de mediu) și impozitul auto anual — rămas neschimbat în ultimii 10 ani, care nevoie de o revizuire aprofundată, deoarece nu sprijină îndeplinirea obiectivelor de reducere a emisiilor de CO2 și a vârstei medie a flotei auto, fiind bazat numai pe capacitatea cilindrică.

"Trebuie să ne gândim la o impozitare în acord cu recomandările Comisiei Europene, cu accent pe emisiile poluante ale autoturismelor și normele Euro ale motoarelor acestora, în loc de taxare în funcție de puterea sau capacitatea cilindrică a mașinii. Direcția agreată de Comisie este aceea de a impozita în funcție de gradul de poluare, de impactul asupra mediului. O astfel de modificare trebuie introdusă cu o perioadă de grație rezonabilă și care să se aplice doar autovehiculelor înmatriculate după data intrării în vigoare a noii metodologii", a adăugat Bogdan Belciu, Partener, Consultanță pentru Management, PwC România.

De asemenea, Gheorghe Marinescu, șeful Direcției Impozite și Taxe locale din Ministerul Finanțelor Publice, a precizat că sistemul de taxare pentru autovehicule este mai vechi de 10 ani, fiind același sistem existent înainte de 1990, doar că s-a schimbat modul de calcul în funcție de capacitatea cilindrică în urmă cu 10 ani.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Iubirea dintre Donald Trump și Elon Musk s-ar sfârși cu un divorț răsunător din cauza infocatei...
Digi FM
Cu ce se ocupă, de fapt, Dragoș Moștenescu, Costel din „La bloc”, în Anglia. Emil Mitrache l-a dat de gol...
Pro FM
Jennifer Lopez, după un zbor de 11 ore. Artista, într-un trening comod și fără urmă de machiaj pe față
Film Now
Denzel Washington va juca într-unul dintre cele mai așteptate filme. Unul dintre ultimele sale roluri înainte...
Adevarul
La ce vârstă ar trebui să renunțați complet la consumul de alcool. Avertismentul unui neurolog
Newsweek
Cât va fi pensia minimă din 1 ianuarie? Ce pensionar ia o creștere record de 1.000 lei la indexare?
Digi FM
Irina Fodor are o siluetă ca trasă prin inel, dar nu face mari eforturi pentru a o păstra. Un preparat nu-i...
PAL
Liderul de cult Charles Manson a admis comiterea mai multor crime, pe lângă cele pe care le-a provocat. Cum...
Digi Animal World
Reacția unei femei când soțul ei a venit acasă cu un câine, în ciuda entuziasmului copiilor: „A spus că e...
Film Now
Al patrulea cel mai scump film realizat vreodată, lansat în vara lui 2025. Acțiune la superlativ, cascadorii...
UTV
Anca Dinicu a devenit mamica! Actrita a dezvaluit numele bebelusului