Germanii de la Daimler au anunţat la începutul lunii că vor construi în Polonia, şi nu în România, o nouă fabrică de motoare de 500 de milioane de euro. Producătorii de componente auto sugerează că reprezentanţii statului nu au ştiut să negocieze, în timp ce oficialii spun că România nu a avut de fapt nicio şansă.
„Condiţia cea mai importantă pentru această uzină de motoare era ca de la poarte fabricii până în uzina din Bremen să se poată ajunge în maximum 17 ore. Deci România de la început nu a fost în carţi pentru acea uzină. Ştim despre ea, am discutat cu Daimler despre ea”, a spus Costin Borc, ministrul Economiei.
„Conform Google Maps, timpul acum, cu plecare în plin trafic Timişoara-Oradea-Arad-Bremen este sub 13 ore”, spune însă Bogdan Cocian, director general Elba Timişoara.
Vicepremierul spune că nu doar infrastructura rutieră ţine investitorii la graniţă, ci şi lipsa personalului calificat care să lucreze în astfel de fabrici.
„Primul lucru pe care ne întreabă orice producător auto: putem să găsim 2000 de oameni pe care să îi angajăm aici, mâine?”, spune ministrul Economiei.
„Şomajul în Timişoara este negativ. Avem nevoie în momentul de faţă de peste 20.000 de oameni pe care nu îi găsim. Pierdem business, pierdem cifră de afaceri pe care nu o putem genera din motivul acestei penurii de resurse umane”, adaugă directorul Elba Timişoara.
Intrarea unui al treilea constructor de automobile în România, după Renault şi Ford, este puţin probabilă, spun specialiştii.
„Autorităţile statului nu au făcut nimic din ce au promis lui Ford. Şi atunci cum vrem? Îl vrem şi pe al treilea? Sigur, dar în ce condiţii?”, spune Constantin Stroe, preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile.
Soluţia, pentru investițiile din vestul țării, ar fi importul de muncitori din Serbia. În plus, Guvernul se gândește să-i motiveze pe muncitorii din estul ţării, zonă cu şomaj ridicat, să se mute acolo unde e de lucru. Ei ar putea primi atât bani în plus, cât şi locuinţe de serviciu.