Ministrul Lucian Șova: Astaldi poate închide oricând metroul

Data actualizării: Data publicării:
aglomeratie metrou unirii 1

Pe modelul claimurilor ultra răspândite în contractele de infrastructură, firma italiană Astaldi a obținut de la Metrorex dreptul al plăți suplimentare de 47 milioane euro.

„Dacă vrea să închidă metroul, firma italiană Astaldi o poate face oricând” a spus joi la un post TV ministrul Transporturilor, Lucian Șova. Firma italiană poate bloca oricând conturile Metrorex determinând astfel oprirea activității. El a spus că face eforturi intense pentru a determina vinovații. 

Într-un comunicat de presă remis zilele trecute ministrul Transporturilor a menționat o subestimare deliberată a valorii de construcție a magistralei 5 și de deficiențe la pregătirea proiectului care au permis plăți suplimentare de 188 milioane lei. Problema este că aceste acuze pot fi formulate în cazul oricărui contract derulat de constructorului liniei de metrou, firma italiană Astaldi. Situațiile  din contract sunt întâlnite cam la orice contract mai mare la Ministerul Transporturilor.

Corpul de Control al Ministrului Transporturilor, Lucian Șova, a efectuat verificări la Metrorex, care au vizat respectarea prevederilor legale și contractuale în derularea contractului de proiectare și execuție a Magistralei 5 de metrou- Drumul Taberei- Pantelimon. Tronson 1. Drumul Taberei-Universitate. Secțiunea Râul Doamnei- Hașdeu (Opera)-Structura de rezistență(“Proiectul”), potrivit unui comunicat de presă al Ministerului Transporturilor. Verificările au fost efectuate în perioada 22-31.08.2018.

În urma controlului au fost constatate deficiențe în implementarea proiectului care au condus la întârzieri în derularea contractului dar și la suplimentarea costurilor pentru Metrorex.

În urma controlului efectuat rezultă indicii cu privire la existența unor nereguli și/sau posibile fraude în implementarea Proiectului așa cum sunt ele definite în Ordonanța de urgență nr. 66/2011, privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora.

Raportul arată că valoarea contractului a fost subestimată la lansarea procedurii de achiziție iar în derulare au intervenit majorări substanțiale ale valorii acestuia, informații ce reprezintă indicii de fraudă.

Dar contractul de realizare a magistralei V nu este singurul unde Astaldi a formulat pretenții importante. Deși nu au început lucrările, la podul de peste Dunăre de la Brăila firma italiană are cel puțin 10 capete pentru care avertizează că ar putea cere prelungiri de termene sau majorări de valori. 

Claimurile sunt solicitate de către firme pe baza vulnerabilităților companilor de stat. Orice neindeplinirea a obligațiilor de către acestea (terenuri neexpropriate, rețele de utilități nemutate, proiecte neaprobate la timp, informații eronate furnizate constructorilor) sunt folosite de aceștia pentru a cere companiilor de stat bani în plus iar sumele ce sunt pretinse  sunt importante deseori chiar peste marja de profit. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere și CFR sunt alte companii publice care au de plată sume importante către constructori.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
S-a aflat vârsta maximă pe care o poate atinge un om. Descoperirea făcută în urma celui mai amplu studiu de...
Digi FM
Cum arată Bryan Adams în 2024, la 65 de ani. La 16 ani s-a lăsat de școală pentru muzică
Pro FM
Andrea Bocelli, dezvăluiri despre accidentul în urma căruia a rămas orb: „Acela a fost momentul când s-a...
Film Now
Jennifer Lopez, în cei mai scurți pantaloni din garderobă și cizme până la genunchi, la proiecția noului film...
Adevarul
Un bucureștean reclamă că are nevoie de reconstrucția penisului după ce a apelat la un salon de piercing
Newsweek
Se votează o nouă creștere de pensie și o nouă formulă de recalculare. NU mai contează anii munciți!
Digi FM
Un român, văduv și tatăl a doi copii, mort în inundațiile din Spania. Fratele lui i-a găsit trupul fără...
Digi World
O asistentă a dezvăluit cele mai comune regrete pe care le aveau pacienții aflați pe patul de moarte
Digi Animal World
Un hamster a „evadat” dintr-o școală, într-un balon de plastic. Imaginile, desprinse parcă dintr-un film...
Film Now
James Van Der Beek, forțat de împrejurări să dezvăluie că are cancer. Actorul de 47 de ani, pus în fața unei...
UTV
Margot Robbie si Tom Ackerley au devenit parinti pentru prima oara. Actrita a nascut un baietel perfect...