Ministerul Finanțelor afirmă că proiectul autostrăzii Pitești Sibiu nu a parcurs toți pașii necesari pentru a putea fi ”selectat și bugetat”.
Deși se află în vârtejul procedurilor de licitație, cel puțin loturile 1 și 5 ale autostrăzii, anunțarea unui câștigător urmând să aibă loc cât de curând, proiectul autostrăzii Sibiu Pitești este apreciat de instituțiile statului ca fiind ”imatur”.
În toamna anului trecut Ministerul Transporturilor a trimis Finanțelor informații necesare pentru a stabili prioritizarea unui număr de șapte proiecte, printre care și autostrada menționată. Potrivit HG 225 din 2014 Ministerul de Finanțe are obligația de a stabili dacă proiectele sunt pregătite corespunzător.
Rezoluția Ministerului de Finanțe este fermă: ”Pentru proiectul de investiții publice autostrada Sibiu Pitești nu au fost îndeplinite cerințele prevăzute pentru criteriul 2.3 - Impactul de mediu al proiectului corespunde legislației în vigoare” se arată în răspunsul Ministerului de Finanțe în noiembrie.
Mai mult, MFP a avertizat: Ministerul Transporturilor are obligația de a proceda la efectuarea tuturor demersurilor necesare aducerii proiectului de investiții publice la un nivel de pregătire corespunzător. Până atunci, proiectul nici măcar nu poate fi promovat spre avizare și aprobare. Răspunsul este semnat de Dana Galben, funcționar care a ocupa ani buni poziții de conducere în Ministerul Transporturilor și care s-a ocupat inclusiv de concesiunea eșuată a autostrăzii Comarnic-Brașov.
În luna ianuarie a acestui an un semnat de alarmă a fost tras inclusiv de Corina Crețu, comisar european pentru politici regionale. Ea spunea că lipsa acordului de mediu prezintă riscuri.
„Sibiu-Piteşti are finanţarea asigurată. Este în faza studiului de fezabilitate. În decembrie când am vorbit cu ministrul transporturilor de atunci se dăduse drumul la licitaţie pentru tronsoanele 1 şi 5, dar fără acordul de mediu, şi l-am avertizat pe domnul ministru că există riscuri”, spunea ea.
Oficiali ai Ministerului Transporturiolor și ai Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România promit definitivarea studiilor de mediu în această părimăvară. Ce se va întâmpla însă dacă aceste studii vor recomanda alt traseu al autostrăzii decât cel scos la licitație sau dacă vor fi recomandate soluții de protecție a faunei care vor majora valorile contractuale peste limitele legale?
Studiul de mediu trebuia realizat de firmele Tecnic și SPEA Italia, prima fiind o firmă deținută de omul de afaceri ieșean Dan Stratan. Acestuia CNAIR i-a reziliat anul trecut contractul de reactualizare a studiilor de fezabilitate (făcute inițial în 2008) și care includea și obținerea avizului de mediu.