Potrivit informațiilor furnizate de oficiali din cadrul proiectului care au solicitat anonimatul, cauza alunecărilor de teren este folosirea unui pământ dintr-o groapă de împrumut necorespunzătoare. Procedurile prevăd că înainte de începerea lucrărilor, un constructorul prezintă consultantului spre aprobare groapa de unde urmează să fie scos pământul ce va fi folosit, precum și un set de șase analize ale acestuia.
În cazul de față, firma constructoare Impregilo, cumpărată ulterior de gigantul italian Salini, a prezentat Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Timișoara (DRDP Timișoara), primul consultant al lucrărilor, doar patru analize, fără două analize importante, numite tehnic, ”unghi de frecare intern” și ”coeziune”. ”Au fost ignorate cele mai importante două teste, însă DRDP Timișoara a aprobat folosirea acestui pământ”, a spus oficialul indicat. Situația este cu atât mai critică cu cât este vorba de ramblee înalte de 3,5-4 metri înalțime.
Un an după ce DRDP Timișoara a acceptat folosirea materialului, CNADNR a selectat un alt consultant, anume firma Consitrans. Aceasta a confirmat că terenul nu este corespunzător și a întocmit note de neconformitate, propunând ca italienii să nu fie plătiți până la îndreptarea situației.
Calitatea proastă a materialului de umplutură folosit este doar o parte a problemei, spun specialiștii. ”De regulă există mai mulți factori care duc la apariția unor astfel de situații. Pământul trebuie așternut în straturi pe toată lățimea autostrăzii, de 40-50 de metri, nu în fâșii de câțiva metri lățime. Trebuie monitorizate locurile de unde acesta a fost obținut pentru a fi obține caracteristici uniforme ale acestuia. Umiditatea trebuie verificată pentru a fi egală iar numărul de treceri ale compactoarelor trebuie să fie același”, spun specialiștii. Apariția ravenărilor indică faptul că aceste reguli nu au fost respectate.
În prezent firma italiană lucreză pe alte sectoare, iar CNADNR a comandat o expertiză asupra lucrărilor. Situația preocupă și deputați din zona Timiș. "În judeţul Timiş se lucrează la tronsonul de autostradă Traian Vuia – Margina, în dreptul localităţii Dumbrava, iar autostrada trece printr-o zona mlăştinoasă. În 2015 şi datorită secetei compania constructoare a folosit mii de maşini de argilă realizând un strat de doi metri grosime prin care a acoperit golul mlăştinos în loc să foloseasca piatră”, a declarat pentru Economica.net deputatul de Timiş, Niculae Mircovici.
Aceeași publicație menționează și concluzii ale unei expertize făcute de firma Geotesting CI, potrivit căreia lucrările la lotul 2 al autostrăzii Lugoj – Deva nu sunt conforme cu proiectul, materialul folosit la terasamente având o calitate "mediocră", potrivit lui Adrian Diaconu, directorul Geotesting CI SRL.