E Crăciunul anului 1949 şi Clark Gable este prezentat cu un Jaguar XK120 evaluat la 1.000 de lire sterline. Aceasta este aceeaşi maşină, tot cea din fotografia cu Clark Gable, numai că acum ea valorează mult mai mult, spune expertul în maşini de epocă Dave Selby.
„Mașinile Jaguar XK120 valorează între 50.000 şi 300.000 de lire sterline, dacă sunt modele obişnuite. Dar această maşină nu este obişnuită. A aparţinut actorului Clark Gable, aşa că maşina este vândută la un preţ de 1,5 milioane de lire sterline”, afirmă Dave Selby, analist la Historic Autogroup International.
Maşinile clasice precum aceasta au devenit o piaţă imensă pentru investitori. Şi nici măcar nu trebuie să fi aparţinut unor celebrităţi. Modelul Jaguar XKSS se vinde acum la un preţ mai mare cu 275 la sută faţă de cel din 2008. Iar piaţa acestor modele este una mondială.
„Piața globală are o valoare de 35 de miliarde de lire sterline. Tot mai mulţi oameni din străinătate îmbrăţişează ideea de a investi în maşini clasice”, susține Richard Graylen, manager în cadrul JD Classics.
Industria maşinilor clasice valorează aproape 4 miliarde de lire sterline doar în Marea Britanie. Dar nu toate modelele oferă aceleaşi profituri. Valorile acestora pot fluctua repede, în funcţie de tendinţe.
Iar Selby spune că asta se poate observa în piaţa modelelor Ferrari.
„În ultimii patru ani, Ferrari a mers mai prost chiar decât piaţa totală, aşa cum o măsurăm. Sunt câteva modele care nu valorează mai mult decât în 1989, anul care a marcat un boom al industriei maşinilor clasice”, consideră Dave Selby, analist la Historic Autogroup International.
Dave şi compania sa au creat un indice al maşinilor clasice în 2008. Indicele măsoară valoarea celor mai scumpe maşini din lume. De atunci, indicele a crescut de la o lună la alta. Maşinile clasice s-au dovedit a fi o afacere mai bună decât vinul, obiectele de artă sau chiar decât plasamentele. Doar aurul a reuşit să ţină pasul cu maşinile clasice. Bineînţeles, diferenţa este că nu poţi să conduci un lingou de aur.
„Mereu va fi o piață pentru maşinile clasice, iar din punctul meu de vedere nu este niciun risc. Şi ştiţi ceva? Chiar de-ar fi un risc, tot vreau maşina, aşa că am de gând să mă bucur de ea”, spune Liam Cardiff, investitor în maşini clasice.
Maşinile clasice pot să nu ofere câştiguri anuale, iar proprietarii trebuie să aibă grijă de ele. Dar, spre deosebire de timbre sau acţiuni, foarte puţine investiţii oferă senzaţia unei viteze de 200 de kilometri pe oră.