O treime din spaţiile centrelor comerciale din ţară sunt în Bucureşti. Înseamnă un milion de metri pătraţi pentru magazine şi zone de divertisment.
După Capitală, cele mai multe spaţii comerciale moderne sunt în Constanţa şi în Cluj, câte 150.000 de metri pătraţi în fiecare. Cum oraşele mari au devenit neîncăpătoare pentru planurile lor de dezvoltare, constructorii centrelor comerciale au mizat pe oraşele mai mici din provincie, potrivit unui studiu. Concurenţa este mai mică aici şi încă mai găsesc terenuri de mari dimensiuni în zone centrale.
În Timişoara, spre exemplu, sunt în construcţie două proiecte. Unul va fi gata anul acesta, după 10 ani de stagnare a pieţei.
Mall-ul va cuprinde un hipermarket și o galerie comercială, iar zona de divertisment va fi gata abia în 2016. Investiția în acest centru comercial se ridică la 81 de milioane de euro.
Va fi gata la timp pentru a prinde cea mai bună perioadă de vânzări: sărbătorile de iarnă, care aduc un sfert din încasările anuale.
Iar revenirea consumului se vede deja. În primul trimestru al acestui an, afacerile din comerţ au crescut cu aproape 5 procente faţă de aceeaşi perioada a anului trecut.
Timişoara nu este singurul oraş vizat de investitori. La Braşov se construieşte un mall în locul fostei fabrici Fartec, un proiect amânat de dinainte de criză. Iar proprietarii a două mall-uri din Capitală ţintesc zona centrală din oraşul de sub Tâmpa.
Construcția noului centru comercial va începe anul viitor, pe terenul fostei uzine Hidromecanica, iar investiția totală va fi aproape 70 de milioane de euro.
Alte centre comerciale urmează să fie construite în Satu-Mare şi Piatra Neamţ şi ar putea fi inaugurate anul viitor.