Până acum, în caz de faliment, agenţia de turism plătea 20% din preţul vacanţei, iar restul de 80% cădea în sarcina turistului. De acum înainte, agenţiile de turism sunt obligate să plătească suma totală pentru asigurarea de insolvenţă, şi nu în rate, ca până acum.
Ordinul iniţiat de Departamentul pentru IMM, Mediul de Afaceri şi Turism este o măsură îndreptată împotriva agenţiilor care fac bani din ţepuirea turiştilor. Nu puţine au fost situaţiile în care clienţii tour-operatorilor se trezeau în plin sejur că agenţia nu le-a achitat cazarea sau masa, deşi turiştii achitau integral costul vacanţei.
Noul act normativ, intrat marţi în vigoare, interzice această practică şi prevede ca turiştii să fie asiguraţi nu 20%, ci 100%.
În momentul de faţă, în jur de 500 de agenţii de turism româneşti au contracte de franciză. Este vorba despre partea din daună pe care trebuie să o suporte asiguratul. Ea apare în poliţă cu o valoare fixă sau ca procent din suma asigurată sau din daună.
Plata integrală a asigurprii reprezintă un cost suplimentar pentru agenţii şi s-ar putea să se reflecte în preţul suportat de consumatorul final, având în vedere că este vorba de un efort financiar mare o dată.