Poliţe RCA mai scumpe pentru şoferii imprudenţi. Legea RCA va aduce o schimbare a sistemul bonus-malus, în funcție de care prețul poliţelor de asigurare variază cu zeci de procente. Asigurătorii vor să îi pedepsească prin tarife mai mari pe șoferii care fac accidente și spun că multe modificări ale legii care reglementează piaţa asigurărilor auto par în acest moment inutile.
Deşi eliminarea plafonării tarifelor RCA putea aduce o scumpire imediată a poliţelor auto, acest lucru nu s-a întâmplat, susţin asigurătorii. În schimb, numărul mare al accidentelor şi chiar amenzile primite de şoferi ar putea cântări greu în calculul RCA.
„Un lucru pozitiv este că în viitor se poate folosi istoricul şoferului. Adică asigurătorii ar putea folosi informațiile de la poliţie sau de la alte autorități cu privire la comportamentul în trafic, amenzi, care ar influenţa bonus-malus în ideea de a penaliza mai mult un comportament deficitar în trafic”, spune Mădălin Roșu, responsabil asigurări auto UNSAR.
Cu alte cuvinte, s-ar putea reveni la sistemul vechi. În acest moment, categoriile bonus și malus se opresc la 32% în plus sau în minus față de tariful standard al unei polițe RCA. Se ia în calcul însă revenirea la situația în care bonusul putea reduce asigurarea auto cu pâna la 50%, în timp ce malusul ar putea taxa suplimentar șoferii cu până la 100% față de costul inițial al RCA-ului.
Legea are prevederi care ar putea ar putea să se întoarcă împotriva șoferilor. Este vorba despre suspendarea poliței pentru mașina nefolosită, decontarea daunelor direct între companii sau polița RCA încheiata pe o lună.
„Dacă frecvenţa daunelor este la nivel de medie pe toate poliţele, undeva la 6%, lucru care se poate verifica și în anii trecuți, se pare că la polițele pe o lună frecvența este mult mai ridicată. Este un element care se ia în calcul la calculul poliței, la acoperirea daunelor, și este un element pe care dacă reușim să îl controlăm, să îl descurajăm, dacă sunt fraude în diferența asta de la 6 la 14 la sută, reușim implicit să reducem efortul consumatorului, să aducem la consumator o primă corectă mai mică”, spune Sorin Greceanu, director în cadrul BAAR.
În prezent, în România sunt peste 5 milioane de șoferi asigurați, dintre care doar 6% produc daune pe parcursul unui an. Restul ar trebui să fie încadrați în categorie de bonus, adică să primească reduceri atunci când încheie asigurările auto.
Legea RCA a fost promulgată la finalul lunii mai și intră în vigoare după 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial.