Tot mai multe magazine din Occident se folosesc de căştile de realitate virtuală pentru a-i ademeni pe clienţi în magazin. Şi chiar funcţionează.
Clienţii nu se mai grăbesc să scape de cumpărături, le face plăcere să petreacă mult timp în magazin şi chiar au motive să revină iar şi iar.
Pentru lumea comerţului, realitatea virtuală e o idee veche într-o formă nouă. Tehnologia există de jumătate de secol. A fost folosită de armată, pentru simulatoarele de zbor, şi de pasionaţii de jocuri video. Dar abia acum se face pasul către publicul larg. De la câteva nişe, realitatea virtuală ajunge direct în magazinele unor mărci celebre.
Northface, unul dintre cele mai sonore nume din piaţa echipamentelor montane, şi-a transformat magazinul din New York într-un loc de joacă pentru clienţi.
Cu ajutorul tehnologiei oculus rift, aceştia pot ajunge să facă drumeţii şi căţărări în canioane celebre fără a părăsi magazinul. Mersul la cumpărături se transformă dintr-o cursă după reduceri prin aglomeraţie şi gălăgie într-o experienţă memorabilă - pentru Northface asta înseamnă că se distinge de alte mărci şi că are şanse serioase să-i ţină pe clienţi departe de magazinele competiţiei.
Lansarea unei noi destinaţii virtuale poate fi modul de a-i atrage să vadă ultima colecţie, de pildă. Magazinul îşi poate creşte încasările tocmai apelând la curiozitatea generaţiilor pasionate de gadget-uri și tehnologie, iar asul din mânecă e că realitatea virtuală poate converti curioşii către activităţi pe care poate nu le-ar fi încercat altfel.
Le poate deschide apetitul pentru snowboarding sau alpinism şi acolo intră în joc produsele mărcii. Realitatea virtuală poate genera vânzări cât se poate de reale şi de acest lucru e conştient şi unul dintre cei mai mari jucători din piaţa de bricolaj.
Americanii de la Lowe's îşi atrag clienţii în holoroom, locul care se transformă în camera pe care nici nu au renovat-o încă.
Cu ajutorul unei aplicaţii, clienţii îşi aleg produsele pe care vor să le cumpere, iar în magazin, cu ajutorul căștilor de realitate virtuală, văd exact cum vor arăta împreună, înainte de a le cumpăra.
Şansele unei decizii nesatisfăcătoare sunt minime, iar magazinul câştigă tocmai fiindcă oferă siguranţa alegerii potrivite. Strategia câştigă puncte şi la capitolul marketing fiindcă cei care trec pragul magazinului pot înregistra imaginile și le pot arăta prietenilor pe rețelele de socializare. E reclamă gratuită, practic, şi merge direct la ţintă.
Pe acelaşi lucru mizează şi noua oglindă inteligentă a celor de la Intel, care le permite clienţilor magazinelor de haine să schimbe culoarea produselor pe care le probează cu un simplu gest din mână, fără a mai depune efort să îşi schimbe fizic hainele.
Tehnologia le permite comercianţilor să îşi ţină clienţii satisfăcuţi şi cabinele neaglomerate. În acelasi timp, şi supermarketurile trec în era digitală.
Coop Italia a prezentat la Milan Expo 2015 magazinul experimental în care sortarea produselor e făcută de braţe robotice, iar clienţii primesc informaţii detaliate despre orice produs de pe rafturi dacă indică cu degetul spre el.
Pe ecrane apar informații despre originea produsului, valorile nutriționale, alergeni, tratamentele chimice prin care a trecut şi cât de mult dioxid de carbon a generat producţia lui.
Realitatea augmentată acoperă golurile din comerţul tradiţional. Informaţia e fracturată, clienţii ştiu prea puţin despre ce consumă şi nu pot lua decizii informate. Aşa ar putea arăta comerţul viitorului pentru toţi consumatorii. Până atunci însă cheltuielile pe care ajungem să le regretăm vor fi la ordinea zilei.