Investitorii străini cer nu doar deschiderea mai multor şantiere, ci şi lucrări bine făcute.
„În primul rând trebuie să-i facem bine de la bun început şi să facem toate studiile ca să nu se prăbuşească prea repede. Şi în al doilea rând, să grăbim realizarea de studii şi de autostrăzi ca să finalizăm coridoarele importante”, a spus Nicolas Maure, preşedintele-director general al Dacia.
Anul acesta au fost inauguraţi 13 kilometri de autostradă: 10 între Arad şi Pecica şi 3 de la Nădlac până la frontieră. Singurii 22 de kilometri din bilanţul anului 2014, dintre Cunţa şi Sălişte, sunt închişi circulaţiei şi demolaţi parţial. Compania de Drumuri insistă că vine îi aparţine în totalitate constructorului, firma Impregilo.
„Aşteptăm soluţia de la partea italiană. Trebuie să vină în această săptămână la Ministerul Transporturilor”, a spus Narcis Neaga, directorul general al CNADNR.
Lipsa unei reţele de autostrăzi a determinat şi aglomerarea investiţiilor în vestul ţării, aproape de graniţa cu Ungaria. De aceea, în zona Aradului, Oradei sau Timişoarei se înregistrează cel mai mic şomaj din ţară, între 1,4% şi 3,5%.
„Am avut o situaţie acum o lună cu o companie care voia să construiască o linie de fabricaţie. În Hunedoara nu sunt atât de mulţi competitori pentru forţa de muncă. Din nefericire ne-a luat 3 ore şi jumătate să ajungem de la Timişoara la Deva. Şi clientul ne-a zis: noi trebuie să luăm decizia acum şi nu ştim dacă autostrada va fi deschisă între timp”, a spus Dana Bordei, consultant imobiliar.
În Moldova, zona cu unele din cele mai mari rate ale șomajului din țară, investitorii aproape că nici nu ajung. Dintre producătorii de componente auto, doar americanii de la Delphi au construit o fabrică în județul Iași. Anul trecut, industria auto a avut vânzări de 18 miliarde de euro. Pentru cele 600 de companii care activează în acest sector lucrează în mod direct peste 200.000 de români.