La şase luni de la încheierea lucrărilor de modernizare a pistei şi investiţii de peste 30 de milioane de euro, prin aeroportul din Oradea circula mai mult vântul. Aerogara este folosită de o singură companie aeriană, spre o singură destinație - Bucureşti.
În total, 45 de mii de pasageri decolează şi aterizează la Oradea anual, de patru ori mai puțin decât pe aeroportul din Debrețin, oraș aflat la doar 70 de kilometri distanţă. Sunt de șase ori mai mult decât acum un deceniu. O creștere asemănătoare a înregistrat și aerogara din Cluj, care a ajuns la 1,3 milioane de îmbarcări și debarcări, de la 240 de mii câte erau în urmă cu zece ani. Oradea este ţinută pe locul tocmai din cauza faptului că lucrează cu o singură Destinaţie.
Pentru a încuraja operatorii să introducă mai multe curse, primarul este dispus să ofere o subvenție anuală pentru zboruri şi pentru a s e aeroport de 500 de mii de euro. Asta până când numărul de pasageri va ajunge la 250 de mii.
Ilie Bolojan, primarul municipiului Oradea: „Aproximativ 40 la suta din pasagerii îmbarcați, debarcați pe Debrețin sunt din România cea mai mare parte din Bihor și din zonele limitrofe Satu Mare, Arad.”
Ioan Mang, vicepreședinte CJ Bihor: „Noi sperăm ca într-un timp foarte scurt, un an și jumătate, doi ani să avem mai multe destinații decât Debreținul.”
Situaţie asemănătoare şi la Arad unde, după o investiţie de două milioane de euro în modernizarea aeroportului, locul pare pustiu. La trei luni de la inaugurarea noului terminal, Aeroportul Arad nu are nicio cursă de pasageri.
Dan Codre, reporter Digi24: „Noul terminal al Aeroportului Arad este gol în acest moment, dar asta doar în ceea ce priveşte personalul şi călătorii. Pentru că toate instalaţiile necesare pentru zboruri au fost aduse aici încă de acum câteva luni.”
Compania olandeză care promitea că va opera curse de aici din această vară estimează că primul avion o să decoleze de la Arad abia la începutul iernii.
Sunt însă şi exemple bune, ale unor aeroporturi care, după un deceniu de modernizări şi 20 de milioane de euro investiţi, au reuşit să crească numărul curselor aeriene iar cel al pasagerilor să fie de opt sute de ori mai mare decât înaintea lucrărilor de modernizare. Primul de acest fel este aeroportul de la Craiova.
Manuela Rolea, reporter Digi24: „În urmă cu 10 ani, prin aeroportul din Craiova treceau 250 de pasageri pe an. Acum, după modernizări, sunt peste 200.000 de oameni care tranzitează aerogara. Barcelona, Londra, Valencia, Roma, Milano şi Antalya sunt cele mai solicitate rute.”
57 de milioane de euro au fost cheltuiţi pentru o pistă nouă şi un terminal la Iaşi, unde aeroportul a înregistrat cea mai mare creştere a numărului de călători la nivel național: 115 la sută în plus faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. La Suceava, conducerea speră să raporteze două sute de mii de pasageri în următorii doi ani, ca efect la modernizărilor. De la Suceava se poate pleca spre destinaţii externe, dar şi una internă.
Investiţii s-au făcut şi la Bacău. 13 milioane de euro vor fi investite în total până în primăvara anului următor pentru ca traficul să poată crește la patru sute de mii de pasageri anual.
Aeroportul din Debrețin:
- 2006 - 30.000 de călători
- 2016 - 180.000 de călători
Aeroportul din Cluj-Napoca:
- 2006 - 240.000 de călători
- 2016 - 1,3 milioane de călători
AEROPORTUL ORADEA
30 de milioane de euro
refacerea şi prelungirea pistei
finalizarea lucrărilor: ianuarie 2016
rută: Bucureşti - Oradea
AEROPORTUL CLUJ
76 de milioane de euro
o pistă nouă şi două terminale noi
finalizarea lucrărilor: 2009 şi 2013
rute: 43 externe şi 3 interne
AEROPORTUL IAȘI
57 de milioane de euro
o nouă pistă şi un nou terminal
finalizarea lucrărilor: 2014 şi 2015
rute: 16 externe şi una internă
AEROPORTUL MIHAIL KOGĂLNICEANU
40 de milioane de euro
modernizarea platformei de staţionare pentru aeronoave
bretelele de acces la pista de aterizare
finalizarea lucrărilor: decembrie 2015
rute: 4 externe, niciuna internă
AEROPORTUL SUCEAVA
23 de milioane de euro
modernizarea pistei de rulare şi a balizajului
construirea unui nou turn de control
finalizarea lucrărilor: noiembrie 2015
rute: trei externe şi una internă
AEROPORTUL TULCEA
13 milioane de euro
extinderea pistei şi a parcării
realizarea unor noi acostamente
adaptarea balizajului luminos
finalizarea lucrărilor: iunie 2016
rute: niciuna
AEROPORT BAIA MARE
20 de milioane de euro
prelungirea pistei
finalizarea lucrărilor: decembrie 2016
AEROPORT SATU MARE
15 milioane de euro
modernizarea pistei şi extinderea terminalului
finalizarea lucrărilor: iulie 2016
rute: Satu Mare - Bucureşti
AEROPORTUL BACĂU
13 milioane de euro
realizarea unui turn de control
un terminal cu o capacitate de 300 de pasageri
o parcare auto
finalizarea lucrărilor: aprilie 2017