Într-o primă fază, TAROM şi Turkish Airlines vor să opereze în comun anumite destinaţii şi să vină cu tarife speciale pentru pasageri. Potrivit unor surse, oficialii turci ar vrea mai mult: ar fi interesaţi inclusiv de preluarea unor acţiuni ale companiei aeriene româneşti.
Christian Heinzmann, director general TAROM: „Vom discuta frecvenţele zborurilor, vom discuta despre destinaţii şi activităţi conexe. Ne vom dezvolta relaţiile de afaceri cu Turkish. În ceea ce priveşte o eventuală achiziţie de către Turkish Airlines, este un domeniu în care nu mă pot implica, pentru că la asta trebuie să lucreze Guvernul”.
Între timp, oficialii TAROM vor să reînnoiască flota şi să opereze cu un singur tip de aeronavă. TAROM foloseşte în prezent trei feluri de avioane - Boeing, Airbus şi ATR - iar asta presupune costuri foarte mari de întreţinere.
Christian Heinzmann, director general TAROM: „Nu vom cumpăra niciodată avioane noi pentru că nu avem suficienţi bani pentru asta, dar vom căuta leasing-uri operaţionale. Scopul întregului exerciţiu este să ajungem la o flotă unitară şi trebuie să vedem de ce capacitate avem nevoie. Probabil va trebui să înlocuim cele 23 de aeronave sau chiar să creştem numărul aeronavelor”.
Cele două Airbus-uri din flota TAROM ar putea ajunge în proprietatea Guvernului. Autorităţile iau în calcul cumpărarea aeronavelor pentru transportul delegaţiilor oficiale, pe motiv că închirierea e prea scumpă.
Christian Heinzmann, director general TAROM: „Aeronava în sine va fi câteva milioane de dolari, iar configuraţia full VIP va costa şi ea tot câteva milioane, în funcţie de ceea ce Guvernul ne va cere să facem. Momentan, doar discutăm unii cu alţii, nu e nicio decizie luată încă. Ştiu că o să fie un grup de lucru, sperăm să fim şi noi parte din el şi la acel moment am putea intra în detalii”.
Cursele directe către Beijing, un plan abandonat
Dacă cele două aeronave ajung la Guvern, TAROM nu va mai relua zborurile către Beijing. Oricum, ruşii nu ne lasă să zburăm deasupra lor, iar drumul până în China ar fi prea lung şi neprofitabil. Oficialii companiei au însă alte destinaţii în vizor.
Christian Heinzmann, director general TAROM: „Ne uităm din nou la Cairo, ne uităm la Tirana, avem discuţii chiar şi pentru Bagdad. Da, Bagdad. Uitaţi-vă la toţi cei care zboară acolo: Turkish Airlines, Austrian Airlines, toţi zboară la Bagdad. E o piaţă mare pentru noi, dar aşa cum aţi spus, riscul este important, aşa că trebuie să ne uităm la asigurări etc.”
Toate acestea fac parte din planul de management pentru a pune compania pe picioare. TAROM e încă pe minus, chiar dacă în ultimii ani şi-a mai redus pierderile.
Christian Heinzmann, director general TAROM: „Acum câţiva ani, pierderile erau de 300 de milioane de lei, iar astăzi sunt de puţin peste 100 de milioane de lei. Asta înseamnă o îmbunătăţire de 200-300%, deci nu e rău deloc. Mai avem un drum lung de parcurs, dar estimările sunt că vom fi pe zero în 2016”.
Pentru a reuşi asta, e nevoie de reducerea semnificativă a cheltuielilor.
Christian Heinzmann, director general TAROM: „Trebuie să ne uităm la destinaţiile neprofitabile şi să le reducem, ne vom uita la numărul de angajaţi, vom reduce numărul de angajaţi când va fi necesar, dar cel mai important este să creştem veniturile şi să ne uităm la reducerea costurilor. Vom încerca să fim mai eficienţi în operaţiunile noastre, adică să zburăm mai multe ore, cu mai mulţi pasageri la bord”.
În prezent, gradul de încărcare a aeronavelor TAROM este de numai 66%. Cele mai mari probleme sunt pe destinaţiile interne, unde taxele de aeroport reprezintă aproape jumătate din preţul biletelor.
Christian Heinzmann, director general TAROM: „Încercăm să ajungem la 69-70% (n.r. grad de încărcare a aeronavelor) anul acesta. (...) Încercăm să îmbunătăţim zborurile interne, să devină mai atrăgătoare din punct de vedere al preţurilor, dar taxele pe care le plătim pentru cursele interne sunt foarte ridicate”.
Anul trecut, TAROM a transportat peste 2,3 milioane de pasageri în cele 50 de destinaţii pe care operează. Chiar dacă numărul este în creştere faţă de 2013, este încă sub potenţial.
Pierderile TAROM
2008 - 6,31 mil. lei
2009 - 234,72 mil. lei
2010 - 332,53 mil. lei
2012 - 230,61 mil. lei
2013 - 130,16 mil. lei
2014* - 109 mil. lei
2015* - 8 mil. lei (* estimări)
(sursa: MFP, TAROM)