Institutul de Studii Financiare: Educația financiară trebuie să înceapă din școala primară
Ce informații financiare de bază ar trebuie să aibă fiecare român în funcție de vârstă? Ce noțiuni pot fi deprinse de un copil de gimnaziu sau de un licean? Cum adaptăm informația la categoria sau la gradul de educație al adultului? Instituțiile statului din domeniul financiar au făcut o prioritate din educația financiară și se implică în toate zonele, de la elevi, profesori, studenți.
Ce pași spre digitalizare și spre o mai bună informare și educare fac companiile și instituțiile s-a discutat, săptămâna trecută, în cadrul Conferinţei Internaţionale ISF2021 - ediţia a VII-a "Calitatea în serviciile financiare. Cum putem avea consumatori mai informați?", organizată de Institutul de Studii Financiare în parteneriat cu Digi24.
Educația financiară trebuie să înceapă din ciclul primar și nu mai putem amâna acest moment, lăsând alte generații de viitori adulți să învețe lecții dure cu repercusiuni costisitoare.
“Este foarte important ca programele de educație financiară să se adreseze tuturor categoriilor de vârstă, iar aceste programe să fie adaptate, să fie potrivite pentru fiecare categorie. ISF derulează proiecte de educație financiară care se adresează de la copiii de școală primară până la masteranzi sau chiar profesori. De altfel, având în vedere că începând cu acest an educația financiară a devenit materie obligatorie pentru clasa a VIII-a, un lucru foarte bun, Institutul de Studii Financiare a demarat un program ambițios care își propune să ofere training de specialitate cadrelor didactice care predau disciplina educație financiară. Programul este oferit gratuit și a fost avizat la Ministerul Educației și oferă profesorilor posibilitatea de a-și îndeplini inclusiv obligația de formare profesională continuă, respectiv toate cele 15 credite de formare continuă pentru tot anul“, a explicat Cătălin Câmpeanu, director adjunct al ISF.
În ceea ce privește investitorii, și aceștia au mare nevoie de o schimbare de paradigmă. Finanțarea și apetitul de risc sunt privite limitat și trebuie extinse, explică Horia Braun Erdei, directorul general al Erste Asset Management.
“Când vorbim de finanțarea companiilor nu stăm foarte bine, procentul de capital de risc utilizat în finanțarea companiei e mult sub media din UE. Companiile din România au nevoie de finanțare antreprenorială, iar populația din România economisește destul de puțin..
Concentrându-ne pe zona aceasta de risc, e foarte important să înțelegem că în societatea românească a discuta despre risc e tabu, creează anxietăți și reminiscente din perioada comunismului. Trebuie să avem o cultură generală mai vastă în ceea ce privește riscul.
Educația financiară are un rol important. Pe lângă aceste acțiuni care trebuie să fie permanente, trebuie să începem să punem mai multe cărămizi pentru dezvoltarea pieței de capital, să vorbim mai mult despre asumarea riscului financiar, să le înțeleagă. Aici e foarte importantă și educația prin acțiune. Nu trebuie să economisim deloc timp în a explica oamenilor la ce riscuri se expun când vor să investească. Cred că e nevoie să vorbim mai mult de relația dintre risc și randament potențial. Noi, ca furnizor de servicii trebuie să oferim transparentă maximă“, a explicat Horia Braun Erdei, directorul general al Erste Asset Management.
Consumatorul trebuie să fie în centrul strategiei de digitalizare a companiilor de asigurări, este de părere Gerke Witteveen, CFO NN Asigurări de Viață.
“Tot mai multe decizii și păreri sunt formate din mediul digital. Utilizarea telefoanele mobile și folosirea tehnologiei digitale sunt în continuă creștere. Industria asigurărilor în România trebuie să crească, să se dezvolte. Digitalizarea trebuie să ajute la creșterea accesului populației la astfel de servicii. Nu trebuie, în schimb, să aduci tehnologie de dragul tehnologiei. Trebuie să te gândești la consumator, care trebuie să definească întreg procesul. Tehnologia schimbă cum facem lucrurile, dar nu trebuie să uităm că cel care definește procesul de digitalizare este consumatorul și nevoile acestuia. Populația pe glob crește foarte încet iar în România este în scădere. Statisticile arată un avans fulminant al folosirii telefonului- la nivel global 5,2 miliarde de persoane din puțin peste 7 miliarde au telefon mobil. În România, o persoană
are și două telefoane mobile. Totodată, mai mult de jumătate din populație este conectata la Internet. Când ne uităm la nivel global, timpul pe care oamenii îl petrec pe telefon este cu peste 78% mai mare față de timpul petrecut la televizor. Cred că trebuie să ținem cont de asta și să dezvoltăm strategia de digitalizare“, în această direcție a explicat Gerke Witteveen, CFO NN Asigurări de Viață.
Pregătirea profesională a vânzătorilor de asigurări este esențială pentru creșterea gradului de educație financiară, este de părere Adrian Marin, președintele UNSAR.
“Creșterea nivelului de pregătire profesională a vânzătorilor de asigurări e foarte importantă, Iar rolul ISF în acest sens este primordial. Chiar dacă impactul retragerii autorizării de funcționare a companiei City Insurance a fost mare, am certitudinea că piața se va regla.
Știm că zona RCA e încărcată de emoție din punct de vedere emoțional, dar indicatorii oficiali arată că rata daunei e de 100%, la care se adaugă și alte taxe și cheltuieli. În total, ajungem la o rată tehnică de peste 140%. Ne referim la toate tipurile de asigurări. În acest cadru, alături de ASF și ISF, ne intensificăm eforturile de informare. În cadrul UNSAR, ne dorim să creștem nivelul de înțelegere a rolului și utilitatea RCA. Ceea ce înseamnă evoluțiile tarifare sunt în apanajul fiecărei companii. Apelăm în premieră la o serie de animații care vor fi promovate în cât mai multe medii, pentru a informa consumatorul“, a declarat Adrian Marin, președintele UNSAR.
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News