EXCLUSIV. Inspecția în Construcții: Centura Craiova Sud, recepționată pripit
Pe zi ce trece ies la iveală noi detalii privitoare la Centura Craiova Sud, inaugurată din greșeală acum o săptămână de către ministrul Transporturilor, Sorin Bușe.
Unul dintre acestea este acela că Inspecția de Stat în Construcții nu a fost de acord cu recepția, făcută în pripă. În plus, pe lângă cei șase kilometri inaugurați, cu utilitate doar pentru producătorul auto Ford, proiectul mai cuprinde alți 10 kilometri, aflați de în stadiu zero de cinci ani.
Potrivit informațiilor oferite joi de Inspectoratul de Stat în Construcții Dolj, la solicitarea Digi24, suntem în fața unei recepțiii făcută în grabă care trebuia amânată. Reprezentantul ISC spune că a cerut mai mult timp pentru studierea proiectului și a lucrărilor și că respectiva comisia fost constituită ilegal. Mai mult au fost identificate defecte de calitate.
Există însă o explicație pentru graba în care s-a făcut recepția. Odată ajuns pe centură și după ce a anunțat oficial inaugurarea, Compania de Drumuri (CNAIR) n-a mai avut de ales. Comisia de recepție a fost convocată în grabă pentru a lăsa impresia de respectare a legii. Potrivit prevederilor legale o lucrare nu poate fi preluată de la constructor la beneficiar pentru fi dată în exploatare de ultimul în orice condiții.
După 4 ani, şoseaua de cCNAIR anunţase, pentru luni, o vizită a ministrului Transporturilor pe şantier. Numai că, odată ajuns la faţa locului, Sorin Buşe a declarat drumul inaugurat. CNAIR s-a adaptat şi, într-un nou comunicat pus pe site, a anunţat că şoseaua va fi deschisă traficului din această dimineaţă, de la ora 5:00.
Centura a avut sau are și numeroase probleme de calitate sau lucrări neterminate. Una dintre acestea este calitatea necorespunzătoare a materialelor folosite la terasamente. În septembrie, o bucată de drum lungă de peste jumătate de kilometru a fost decopertată, înainte ca pe ea să apuce să treacă vreo maşină.
Centura are și lucrări ce nu sunt definitivate. Potrivit informațiilor oferite de surse din cadrul proiectului pentru Digi24.ro, este vorba de absența a cel puțin două puțuri și bazine de retenție pentru scurgerea apelor. În luna septembrie 2016, conducerea CNAIR anunța amânarea deschiderii centurii pentru 21 decembrie, cu o săptămână mai târziu decât cel anunțat anterior, anume 15 decembrie.
Pe lângă cei șase kilometri ce au fost inaugurați din greșeală, Centura Craiova Sud mai are o problemă majoră. Practic aceasta ar trebui numită mai degrabă Craiova sud-est, decât Craiova Sud, căci cea mai mare parte a acesteia lipsește. În actuala configurație, centura inaugurată și care leagă DN6 Craiova - Caracal de DN 65 Craiova - Slatina este de folos doar producătorului auto Ford situat la ieșirea din municipiu pe DN6. Cu ajutorul segmentului de drum, acesta poate ajunge cu ușurință la Pitești și mai departe spre București sau spre Sibiu. Pentru a ajuta însă cu adevărat șoferii care vor să ajungă în Bulgaria pe la Calafat dinspre Pitești, era necesară realizarea sectorului de 10 kilometri dintre DN6-DN56-DN55.
Contractul a fost semnat în 2011 însă în cei cinci ani scurși de atunci nu s-a avansat cu niciun kilometru.
Executantul lucrării a fost aleasă o asociere de firme, condusă de Societatea de Construcţii în Transporturi (SCT) Bucureşti. Valoarea contractului a fost de 90 de milioane de lei, inclusiv TVA, iar durata lucrărilor era de 15 luni. Lucrările au demarat pe 17 aprilie 2012, însă pe 18 mai 2012 au fost sistate din lipsă de alocaţii bugetare. După 1 ianuarie 2013, ordinul de reluare a lucrărilor nu a mai venit, pentru că pentru anul în curs nu s-au mai alocat bani. „Am semnat contractul în 2011, iar în 2012, la puţin timp de la primirea ordinului de începere a lucrărilor, am primit ordin de sistare. Ni s-a spus că vom primi bani de la 1 ianuarie 2013. S-a vehiculat suma de 40 de milioane de lei, apoi de 17,3 milioane de lei, apoi nu am mai primit nimic“, a precizat Leonica Gambera, director SCT Bucureşti – Sucursala Craiova, potrivit publicației gds.ro.
Proiectul stă blocat. În urmă cu un an, în decembrie 2015 a fost semnat cu firma LucaWay un contract de revizuire a documentației tehnice. Termenul estimat de finalizare a proiectului tehnic a fost stabilit la 90 de zile socotite de la emiterea ordinului de începere însă și în prezent ordinul CNAIR se lasă așteptat. Ministrul Transporturilor este însă mulțumit.
"Reuşim să inaugurăm această variantă ocolitoare acum, înaintea sezonului de iarnă, când traficul este mai dificil şi mai complicat şi din cauza zăpezii. Era vorba de câteva zile, pentru că dacă se rata iarăşi se ajungea în sezonul de primăvară, ceea ce nu am dorit. Am ţinut ca lucrarea să fie finalizată acum, deşi au fost întârzieri din cauza problemelor de calitate, iar noi nu am vrut să facem rabat de la calitate. Când am văzut că nu este calitate, am cerut să se refacă totul, în aşa fel încât să corespundă cerinţelor de calitate", spunea la inaugurare Sorin Buşe.
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News