După ce proiectul Nabucco a eșuat, guvernanţii scot de la naftalină proiectele vechi. Gazele ar putea fi transportate cu vaporul pe Marea Neagră, până la un terminal ce va fi construit la Constanţa. Trebuie însă ca şi azerii să fie de acord. Gazele ar trebui să vină din Azerbaidjan, iar în acest fel România să nu mai depindă de ruşi, cum se întâmplă acum.
Premierul încearcă să îi convingă pe azeri ca măcar proiectul AGRI să fie continuat, după ce aceştia au refuzat ruta Nabucco pentru a transporta metanul din Marea Caspică.
Proiectul dintre Azerbaijan, Georgia şi România presupune livrarea gazului natural prin conducte din Azerbaidjan în Georgia şi lichefierea într-un terminal, care ar urma să fie construit pe ţărmul georgian al Mării Negre. De aici, gazul poate fi transportat pe mare, până în România. La un alt terminal din Constanţa gazul ar urma să fie transferat fie pentru consumul intern, fie către vestul Europei.
În încercarea de a se apropia de importantul producător de gaze şi petrol din Azerbaidjan, premierul a propus companiei SOCAR să preia combinatul Oltchim. S-a lovit însă de un refuz categoric și stânjenitor pentru România: „Am fost interesaţi mai demult, însă aşa cum am discutat astăzi, propunerea României a venit prea târziu, când deja cumpărasem rafinăria din Turcia”, a declarat Elșad Nasirov, vicepreşedintele companiei SOCAR.
Ce le-a spus premierul azerilor
„Am aflat desigur despre decizia cu privire la coridorul sudic de transport al gazelor naturale, am înţeles motivaţia economică de a alege TAP şi nu NABUCCO, dar tocmai datorită dezvoltării acestui proiect referitor la coridorul sudic, trebuie să avem alte proiecte economice comune, de succes. Am menţionat în discuţiile cu preşedintele dvs dar desigur vom detalia cu guvernul, două proiecte posibile :unul este AGRI care priveşte România, Azerbaijan şi România, cred că este timpul să mergem mai departe cu acest proiect pe termen mediu şi lung şi al doilea proiect este implicarea companiei dvs naţionale SOCAR în investiţii concrete în România, îl aşteptăm pe ministrul energiei din ţara dvs să efectueze o vizită în septembrie şi să avem discuţii concrete despre acest proiect. Pot de asemenea să vă asigur că veţi avea întregul suport al Guvernului României şi de asemenea de implicarea mea personală în acest proiect. Cred că întotdeauna relaţiile politice excelente vor fi urmate de proiecte economice”, a spus premierul Victor Ponta, citat într-un comunicat al Guvernului.
Citiți și: Emil Hurezeanu, despre proiectul Nabucco: „Traian Băsescu merită toate felicitările”
Vladimir Socor, la Digi24: De ce a renunțat Azerbaidjanul la Nabucco. AGRI e un proiect perdant
Reacții
„În Ardeal este o vorbă: pelerina după ploaie.Cam asta se întâmplă cu propunerea pe care Victor Ponta o face celor de la SOCAR. Dacă voia să aibă un avantaj în proiectul Nabucco, cred că aceste discuţii trebuiau să aibă loc înainte”, a comentat pentru Digi24 Lucian Bode, fost ministru al Energiei.
Investitorii în energie din ţara noastră spun că oricare ar fi proiectul ales de România, important este ca guvernanţii să nu mai piardă timpul ca până acum.
„Dacă înainte de a începe o investiţie faci studii de fezabilitate care durează cel puţin patru ani, Europa nu are timp să te aştepte în acest timp”, a declarat Jan Veskrna, preşedintele companiei energetice CEZ.
Investiţia în proiectul AGRI este estimată la peste 4 miliarde de euro. Are o capacitate de până la opt miliarde metri cubi de gaze naturale, iar construcţia lui ar putea fi finalizata în doi ani. Până atunci, România trebuie să acopere 20% din consumul intern cu gaze din import. Mai precis de la ruşi, care ni-l vând la 400 de dolari mia de cubi, de trei ori mai scump decât cel din producţia internă.