Grindeanu | Presiuni pe deschiderea Lugoj-Deva, pe modelul autostrăzii scufundate
În pofida faptului că lucrările nu sunt terminate și că ar apărea riscuri contractuale semnificative, premierul Sorin Grindeanu îi cere ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc, să deschidă traficul pe 16 kilometri de autostradă din lotul 2, Lugoj-Deva, cu lungime totală de 28 de kilometri.
Foto: Premierul Sorin Grindeanu continuă practica autostrăzilor deschise fără lucrări încheiate
Cererea premierului prezintă riscuri majore. O deschidere forțată, impusă politic, a dus în 2015 la surparea lotului 3 din Sibiu-Orăștie și la apariția unei dispute scumpe, pentru buzunarul public, cu firma constructoare Salini Impregilo.
Cine se frige cu ciorbă suflă și în iaurt, spune o veche vorbă românească ce pare a nu fi luată în seamă de către premierul Sorin Grindeanu. În pofida problemelor tehnice și a disputelor contractuale apărute ca urmare a deschiderii în pripă a autostrăzii Sibiu-Orăștie, lotul 3, premierul Grindeanu a cerut vineri, proaspătului ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, să deschisă circulației 16 kilometri din cei 28 de kilometri ai lotului 2 Lugoj-Deva.
”V-aş ruga, domnule ministru al Transporturilor, dincolo de tot ceea ce înseamnă această gestiune a situaţiilor de urgenţă. Există o birocraţie pe care nu o înţeleg în Ministerul Transporturilor: atâta timp cât sunt gata 16 km de autostradă şi stăm şi ne uităm la ei şi nu putem să-i recepţionăm v-aş ruga în cel mai scurt timp să-mi prezentaţi măsurile astfel încât să folosim aceşti kilometri”, i-a cerut premierul ministrului Transporturilor, Alexandru Cuc.
Cererea premierului pare a fi pe placul lui Cătălin Drulă, actual deputat USR, în trecut consilier al fostului premier Dacian Cioloș pe probleme de infastructură. Drulă a fost unul dintre cei care a susținut că sectorul de 16 kilometri poate fi deschis. La finele anului trecut, fostul consilier al premierului Dacian Cioloş a scris, într-o postare pe Facebook, că legislaţia permite CNAIR să recepţioneze parţial această lucrare.
”Ca să facem o comparaţie, dacă contractul ar fi pentru construirea a 3 case, dintre care una e gata la cheie cu tot cu finisaje şi 2 case sunt la stadiul de fundaţie, CNAIR se întreabă dacă mă pot muta în casa care e gata sau trebuie să mai aşteptăm 2 ani să fie gata şi celelalte două, timp în care casa terminată stă goală”, scria el.
Dar nici Cătălin Drulă, nici Sorin Grindeanu nu explică și alte probleme. Acestea au fost menționate, luna trecută, într-un comunicat de presă destul de neclar al CNAIR. ”Dispoziţiile legale, așa cum sunt prevăzute de Legea 10/1995, recent modificată și republicată în septembrie 2016, nu fac referire în mod expres la recepţionarea parţială, ci doar asupra unor lucrări prevăzute într-un contract". Odată pusă în posesie pentru lucrări (moment considerat a fi identic cu recepția lucrărilor), CNAIR va deveni responsabilă pentru acestea. Ori luarea lucrărilor în sarcină proprie va fi foarte riscantă, în situația în care constructorul – nimeni altul decât compania italiană Salini Impregilo, cea care a construit autostrada scufundată Sibiu-Orăștie lotul 3 – va avea de terminat celelalte sectoare ale autostrăzii.
Un alt motiv important pentru care recepția este riscantă este cel privind recuperarea avansului achitat constructorului. Îân contractul semnat cu constructorul, avansul nu este defalcat pe etape parțiale. Legislația în vigoare impune recuperarea avansului acordat constructorului până la momentul recepției. Ori dacă se vor face mai multe recepții parțiale nu va fi clar până la care dintre acestea trebuie recuperat avansul. De aceea oricând compania poate avea probleme la Curtea de Conturi și, de ce nu, chiar cu procurorii. "Contractul este un tot unitar şi nu a fost elaborat şi întocmit pentru a putea fi monitorizat separat, adică o parte în perioada de garanţie şi o parte în perioada de execuţie. Potrivit art. 52, alin. (11), lit. b) din Legea finanţelor publice, nr.500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, recuperarea avansului se face potrivit prevederilor contractuale. Astfel, având în vedere faptul că este guvernat de prevederile FIDIC, recuperarea avansului se va face justificat şi prin deducere din Certificatul de plată, până la data emiterii Certificatului de Recepţie la Terminarea Lucrărilor. Dispoziţiile legale menţionate, raportate la decizia care a fost transmisă pentru acordarea vizei de legalitate, crează dificultăţi în ceea ce priveşte modalitatea de recuperare a avansului, ţinând cont de faptul că momentul la care trebuie raportată recuperarea avansului nu este cert în situaţia mai multor recepţii la terminarea lucrărilor", spunea compania în decembrie. Aceste lucruri ar putea fi clarificate într-un act adițional semnat la contract, spune Cătălin Drulă.
Un risc important este și faptul că partenerul contractual al CNAIR este nimeni altul decât firma italiană Salini Impregilo ce are o importantă dispută cu CNAIR și care a fost acuzată de practici incorecte la derularea contractului pentru lotul 3 din Sibiu-Orăștie.
Situația pare să semene cu deschiderea festivă a lotului 3 din Sibiu-Orăștie, cu câteva zile înainte de al doilea tur al prezidențialelor din 2014, la care a candidat și Victor Ponta, premier la acel moment.
Chiar dacă nu erau terminate lucrările CNAIR a decis deschiderea traficului ca urmare a presiunilor politice. Contractul a fost reziliat însă au rămas în dispută probleme importante precum garanția de bună execuție, răspunderea acestuia în lucrări, cereri ale acestuia privind plăți suplimentare. Consecința grabei cu care s-a făcut recepția s-a văzut câteva luni mai târziu când au apărut fisuri importante și alunecări pe traseul lotului 3 din Sibiu Orăștie. În prezent CNAIR are dispute cifrate la zeci de milioane de euro cu firma Salini Impregilo, cea care acum lucrează și la lotul 2 din Lugoj-Deva.
- Etichete:
- autostrada lugoj deva
- sorin grindeanu
- cnair
- razvan cuc
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News