Comerțul dintre România și Germania nu a fost afectat de scandalul Dieselgate. Cam asta rezultă din datele camerei de comerț Româno-Germane, în condițiile în care investițiile nemților în țara noastră au mers într-o proporție covârșitoare către industria auto-moto. Companii ca Draxelmeier, Continental, Daimler sau Bosch au împreună peste 40 de mii de angajați însă investițiile în industria auto din România nu au trecut Carpații. Din vestul țării, componentele auto ajung mai ușor la export și investițiile germane din restul țării vizează domenii ca telecomunicațiile, distribuția de energie sau comerțul cu amănuntul.
Cu totul, relațiile comerciale româno-germane au ajuns la 23,3 miliarde de euro, sumă cu două miliarde de euro mai mare decât în anul precedent. Importurile din Germania au ajuns la 12,5 milioane de euro, în vreme ce firmele românești au avut exporturi de 10,8 miliarde. Creșterile sunt substanțiale de ambele părți, însă de la an la an, balanța comercială se înclină tot mai mult în favoarea Germaniei.
Explicaţia pentru acest lucru vine din faptul că România este exportator de componente. Cu alte cuvinte, sucursalele de la noi exportă cablaje, anvelope, scaune auto, feţe pentru uşi. În schimb, din Germania importăm direct autoturisme, cu o valoare adăugată mult mai mare.
Nici măcar nu este vorba strict de maşini noi, cât şi de maşini la mâna a doua, preferate de şoferii români.
De partea cealaltă, românii trimit peste hotare textile, mobilă sau materii prime, ca mase plastice, metal sau lemn.
20 la sută dintre exporturile României ajung în Germania și, ca termen de comparație, următorii parteneri comerciali ai țării noastre însumează doar 18 procente. Germania se află pe locul al treilea în topul invesițiilor străine directe în România și la registrul Comerțului erau înregistrate anul peste 20 de mii de firme cu capital german. Cu totul, acestea au în România 300 de mii de angajați.