Gazprom încearcă să recupereze piaţa românească, pe care, în ultimele luni, a pierdut-o în totalitate.
În ianuarie, în mijlocul iernii, importurile de gaze nu au trecut de 3,5% din consum. În aprilie, importurile au ajuns la zero.
În aceste condiţii ruşii sunt conştienţi că ar putea reveni în România doar cu preţuri foarte mici. Pentru la iarnă, Gazprom le propune comercianţilor de gaze un preţ de aproximativ 240 de dolari pe mia de metri cubi. E în scădere cu 36% faţă de preţul plătit iarna trecută şi aproape la jumătate faţă de preţul cerut în 2013.
Mihai Vilt, intermediar tranzacţii de gaz: „Federaţia Rusă încearcă să intre în competiţie cu producătorii din diverse ţări, precum şi România, din dorinţa de a-şi păstra o cotă de piaţă, pentru că producţia de gaz nu este un element cu care ai vrea să te joci prea des.”
Prin această ofertă, Gazprom încearcă să intre în concurenţă directă cu Petrom şi Romgaz, companiile care controlează aproape în totalitate producţia internă de gaz şi mai nou ocupă în totalitate piaţa de consum.
Niculae Havrileţ, preşedintele ANRE: „Dorind să intre pe piaţă, fac această ofertă foarte apropiată de preţul gazelor din intern. Diminuarea permanentă a consumului de gaze naturale, datorată faptului că producţia de energie electrică îşi schimbă structura, conduce la acest comportament.”
Obişnuiţi să încheie contracte de livrare inflexibile, pe termen lung, cei de la Gazprom se văd nevoiţi acum să participe şi la licitaţiile de gaz de pe bursele de energie. Iar acolo concurenţa a devenit acerbă după ieftinirea petrolului.
Totuşi, populaţia României nu va resimţi direct avantajele unei bătălii a preţurilor între Gazprom şi producătorii locali.
Gazele livrate consumatorilor casnici rămân reglementate, iar preţul lor va creşte în tranşe cu aproximativ 30% până în 2018.
De pe urma gazelor ieftine vor avea de câştigat consumatorii industriali. Cu banii economisiţi cu energia, aceştia vor putea vinde produse mai ieftine sau vor putea crea noi locuri de muncă.