Consiliul de Administraţie al TAROM s-a reunit luni seară, de la ora 21.00.
Totodată, Florin Susanu, director Operaţiuni de zbor și pilot-instructor a fost numit director general interimar.
Christian Heinzmann şi Tiberiu Țiclea (director administrativ) au fost revocaţi din funcţie în cadrul şedinţei, care a durat două ore şi jumătate.
Luni a fost publicat raportul Corpului de control al Ministerului Transporturilor referitor la neregulile găsite la TAROM. Raportul poate fi consultat aici.
Salarii suspect de mari pentru anumiţi angajaţi, salariaţi care, în acte erau la serviciu, iar în realitate acasă - şi pierderi care puteau fi evitate. Sunt doar câteva motive pentru care pierderile TAROM au continuat să creasca, potrivit Corpului de control al ministrului Transporturilor. Considerat principalul responsabil, directorul general al TAROM, Christian Heinzmann, a refuzat să participe la şedinţa Consiliul de Administraţie de luni seară.
Christian Heinzmann, care este cetăţean belgian, şi-a început mandatul la TAROM în data de 19 noiembrie 2012, cu un contract pe patru ani.
Nereguli la TAROM
Nerespectarea bugetelor de venituri şi cheltuieli este prima problemă semnalată de Corpul de control al ministrului transporturilor. Inspectorii susţin că dacă nu s-ar fi ieftinit kerosenul în ultimii doi ani, pierderile TAROM ar fi fost cu mult peste nivelul aprobat. Acelaşi reproş l-a făcut şi ministrul Dan Costescu, săptămâna trecută, când a anunţat că belgianul Christian Heizmann a rămas fără o parte din atribuţiile de director general. Măsura a fost luată după incidentul în care a fost implicată o aeronavă ATR a TAROM, al cărei motor a luat foc la scurt timp după decolarea de la Budapesta, dar și în urma unui protest spontan al tehnicienilor care a avut loc în aceeași zi.
„În loc să aibă 8 milioane pierdere la sfârșitul anului trecut, așa cum își asumaseră, au avut 41 de milioane. Este inadmisibil. Salariul dânsului cred că este 14 mii de euro, sunt foarte mulți bani și am fi așteptat rezultate pe masură”, declara ministrul Dan Costescu.
Corpul de control mai susţine că veniturile companiei au scăzut şi din cauza curselor anulate sau întârziate. TAROM a plătit pasagerilor despăgubiri totale de 1 milion de dolari, în astfel de cazuri.
Nereguli au fost descoperite şi în privinţa salariilor. Abia angajate la TAROM, anumite persoane ar fi primit salarii mai mari decât colegi cu vechime în companie, care aveau aceeaşi funcţie. Iar alţii au fost pontaţi ca fiind la serviciu, inclusiv atunci când erau acasă sau în vacanţă.
Raportul arată şi că belgianul Christian Heinzmann nu a luat măsurile pe care şi le asumase în ceea ce priveşte uniformizarea flotei. TAROM foloseşte, în prezent, trei tipuri de avioane - Boeing, Airbus şi ATR - iar asta presupune costuri foarte mari de întreţinere.
În plus, spun inspectorii, Heinzmann a cerut un audit pentru verificarea stocurilor de piese de schimb pentru aeronave, dar nu a valorificat informaţiile primite. Aşa s-a ajuns ca departamentul care repară avioanele Airbus şi ATR să nu aibă un stoc minim de piese, iar în situaţiile de urgenţă, s-au cumpărat componente la preţuri mai mari decât de obicei.