„Există o întrebare referitoare la conturile bancare ale contribuabilului, numărul de contracte individuale de muncă încheiate...”, spune Alexandru Cristea, specialist fiscal.
Un formular de 13 pagini este mărul discordiei dintre Fisc şi mai multe firme din România. Oamenii de afaceri atrag atenţia că inspectorii fiscali cer patronilor un volum uriaş de informaţii, într-un timp prea scurt. Pe baza răspunsurilor date, care trebuie justificate prin acte, Fiscul decide dacă firma poate beneficia de rambursarea TVA de la stat sau nu.
„Administratori străini, numiţi de multinaţionale în România, au refuzat acest mandat tocmai pe solicitările de a arăta veniturile. Se ajunge în situaţia în care un administrator din Canada trebuie să-ţi declare veniturile dintr-o schemă de fond de pensii din Alaska”, spune Alexandru Cristea, specialist fiscal.
Formularul trebuie completat şi de firmele care doar şi-au schimbat adresa sau administratorii. Patronii care nu obţin un punctaj bun riscă să nu-şi poată deconta TVA-ul.
„Este o penalizare uriaşă, care poate scoate din business orice companie. Vedem încă o măsură prin care ANAF îi pedepseşte pe bunii contribuabili pentru faptul că există printre noi şi evazionişti”, spune Gabriel Sincu, specialist fiscal.
Întrebările Fiscului vizează datoriile la buget pe care le-ar avea patronii şi asociaţii lor, dar şi rezultatele financiare trecute.
Fiscul îi întreabă pe patroni ce studii au şi ce conturi deţin în străinătate. Anul trecut, se pare că unele dintre aceste întrebări au fost destul de grele pentru unii patroni. 35 la sută dintre patronii care au cerut aprobarea Fiscului au fost refuzaţi.
Şeful ANAF, Gelu Diaconu, spune că instituţia pe care o conduce are numeroase cazuri de fraudare a bugetului cu sute de milioane de euro de către firme mari şi că sunt zeci de mii de firme fantomă care nu plătesc taxe.
Măsurile luate de ANAF nu elimină cauzele, ci doar diminuează efectele evaziunii, spun oficialii Ministerului de Finanţe. Aceştia propun ca soluţie taxarea inversă, adică plata taxei de către beneficiar, nu de către furnizorul unui bun sau serviciu.
„Acum, în jur de jumătate din forţa de inspecţie fiscală lucrează ca să aprobe rambursări de TVA. Pune presiuni şi creează riscuri pentru antreprenori”, spune Gabriel Biriş, secretar de stat în Ministerul Finanţelor.
Statistic, măsurile ANAF dau rezultate. Anul trecut, instituţia a încasat din TVA peste 57 de miliarde de lei, cu 12 la sută mai mult faţă de 2014.