Banca Ikano îşi ademeneşte potenţialii clienţi cu un premiu de aproape 15.000 de euro depuşi la banca suedeză. Câştigătorul va fi cel care adună cele mai multe puncte într-un joc pe telefon care testează abilităţile de economisire şi chiar îi pedepseşte pe risipitori. „Flappy Saver" e inspirat din succesul celui mai descărcat joc din lume, Flappy Bird, doar că aduce câteva diferenţe mari, complet atipice pentru un produs de promovare al unei bănci.
Pentru un scor mare, jucătorii trebuie să evite magazine de lux, bijuterii, brutării sau magazine de pantofi şi să îşi protejeze economiile depuse într-o puşculiţă zburătoare.
Flappy Saver e ţintit în special către tineri în ideea că e de ajutor să fie mai cumpătaţi şi să cheltuie cât mai puţin posibil. Banca Ikano îşi construieşte o imagine de instituţie prietenoasă, interesată de sănătatea finanţelor personale ale deponenţilor, de capacitatea lor de a fi precauţi şi de a-şi controla impulsurile de cheltuire.
Viziunea e opusul strategiei obişnuite a băncilor. De regulă, astfel de instituţii îşi fac un scop din a-şi convinge clienţii să ia credite pentru orice, fie că sunt achiziţii mari sau mici, ideea e să facă multe cât mai multe împrumuturi pentru a câştiga cât mai mulţi bani.
Miliardarul suedez pare că încurcă afacerile cu actele de caritate, însă în realitate ar putea fi mişcarea potrivită la momentul potrivit. În anii de recesiune, cererea de credite s-a contractat, iar cei care totuşi doresc să se împrumute la bănci descoperă că primesc bani mult ca greu decât pe vremuri. Concentrarea celor de la Ikano pe conturile de economii e practic o sursă alternativă de venit. Şi cum banca e relativ nouă şi mică, strategia de dezvotare e să puncteze la acest capitol.
Sunt patru bănci mari care domină piaţa suedeză şi modalitatea de a muta clienţii de acolo către banca fondatorului Ikea sunt dobânzile atractive. Banca centrală a coborât dobânda de referinţă la 0,25, punând multă presiune pe dobânzile marilor bănci comerciale unde au început să bată spre zero. Ratele la Ikano merg pe o plajă între 0,70 şi 2,65 la depozitele cu dobândă fixă.
Ideea e ca oamenii să facă cât mai multe economii şi să le ţină în banca lor. Strategia funcţionează. În timp ce marii jucători împing dobânzile în jos, banca se diferenţiază din ce în ce mai mult de competiţie.
Cu o avere de peste 4 miliarde de euro, Ingvar Kamprad, omul din spatele imperiului Ikea, şi-a construit o imagine excentrică pentru om de afaceri de aceasta talie. La 88 de ani, locuieşte într-o casă modestă, merge cu autobuzul, preferă cursele aeriene low-cost şi conduce un Volvo fabricat acum mai bine de douăzeci de ani.