Guvernul caută soluţii care să înlocuiască timbrul de mediu, una din cele 102 taxe care au fost eliminate. Producătorii de autovehicule autohtoni s-au plâns că anularea acestei taxe face ca industria auto românească să scadă cu 30 la sută, iar asta ar conduce la dispariţia a 15.000 de locuri de muncă. Prezent la emisiunea "În faţa ta", ministrul Mediului, Daniel Constantin, a recunoscut că autorităţile caută variante pentru a stimula industria producătoare de maşini. Întreaga emisiune o vedeţi la Digi24 duminică, de la ora 13:00.
Taxele extrajudiciare de timbru, taxele consulare și cele pentru pierderea sau schimbarea documentelor - toate vor dispărea. Una dintre cele mai aşteptate măsuri: eliminarea timbrului de mediu, introdus în 2013. El a fost oricum declarat ilegal de Curtea Europeană de Justiţie.
Până acum, pentru poluarea făcută de un autovehicul din 2005, euro 5, timbrul de mediu se ridica la peste 1000 de euro. În timp ce o maşină din 2016, euro 6, obliga cumpărătorul la plata unui timbru de 150 de euro.
Eliminarea acestei taxe duce, spun specialiştii, la creşterea vânzărilor de maşini la mâna a doua. Anul trecut, de exemplu, unul din patru autovehicule vândute la noi în ţară a fost la mâna a doua. În plus, în pericol ar fi şi programele Rabla şi Casa Verde.
Dacian Cioloş, fost premier al României: „Această taxă de timbru de mediu în primul rând suntem de acord ea trebuie să fie una mai adaptată realităţii de fapt, dar avem nevoie de un astfel de sistem de colectare de fonduri pentru a putea alimenta în continuare Fondul de Mediu, pentru a putea finanţa programul Rabla, pentru a putea finanţa programul Casa Verde”.
Acum, noul ministru al Mediului caută deja alternative pentru timbrul de mediu, în condiţiile în care producătorii de autovehicule autohtoni s-au plâns că anularea acestei taxe face ca industria auto românească să scadă cu 30 la sută. Ar mai urma să dispară şi 15.000 de locuri de muncă.
Moderator: V-aţi gândit la măsuri compensatorii pentru industrie?
Daniel Constantin, ministrul Mediului: Sigur că da. După ce le vom discuta cu dânşii le vom prezenta şi public. Cu siguranţă producţia de autovehicule e foarte important si aici vorbim de doi mari producatori.
Moderator: S-a discutat zilele aceastea de o acciză în preţul carburantului.
O altă taxă mult disputată la nivel politic a fost taxa pentru radioul şi televiziunea publice. Eliminarea ei a fost principala nemulţumire a preşedintelui Klaus Iohannis şi a formaţiunilor din Opoziţie. Iniţiatorii spun, însă, că se găsesc soluţii.
Liviu Dragnea, preşedintele PSD: „Se va aloca o sumă în aşa fel încât radio să aibă un buget de 480 de milioane de lei, televiziunea de 620 de milioane de lei, mai mult decât are acuma”.
Legea iniţiată de PSD în precampanie electorală a avut un parcurs fulger în Parlament. Prima dată a fost adoptată în mai puţin de două săptămâni. Ultima dată a fost votată săptămâna trecută, în doar două zile.